welk gewricht/spier is dit?

ik heb al een tijd last op deze plek, het voelt een beetje alsof het gewricht wat daar zit vast blijft zitten en niet soepel wil bewegen, soms helpt het om mn been snel te buigen en te laten knakken maar de laatste tijd steeds minder. Ik krijg er vaak last van als ik even gezeten of gelegen heb.

Picture for question

Antwoorden (1)

Dat is het heupgewricht met heupspieren.

Het heupgewricht of de articulus coxae is een kogelgewricht, dat de verbinding vormt tussen het dijbeen en het bekken. Een kogelgewricht is een gewricht dat bestaat uit een kom en een bolvormige kop. Een dergelijk gewricht heeft meerdere graden van vrijheid. De kom en de kop hebben een laagje kraakbeen aan het oppervlak, waardoor deze soepel over elkaar heen kunnen schuiven.

Als de problemen steeds blijven voortduren is het verstandig naar de huisarts te gaan.
Toegevoegd op 04 juli 2018 17:50: afbeelding
Plaatje bij antwoord