Wat is het beste moment om te gaan slapen?

Ik zit hier nu weer een beetje te internetten en ben wel moe. Ik word ook altijd moe wakker en vraag me nu opeeens af wat eigenlijk toch de juiste tijd is om te gaan slapen? Volgens mij is die melatonine ook maar troep

Hoor het graag

Hoihoi

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat is melatonine?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Van dat spul om van te slapen
Antoni
5 jaar geleden
@Sinterkl445, melatonine wordt (ook) door je lichaam zelf aangemaakt, om te gaan slapen. Zo slecht is het dus niet.
Erna55
5 jaar geleden
Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de pijnappelklier direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of monitor) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dag-activiteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht.
Ritsuka
5 jaar geleden
Melatonine moet je niet zomaar nemen, alleen als je huisarts dit voorschrijft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Goedemorgen Sinterkl445, Hopelijk heeft u vannacht wel goed geslapen en bent u uitgerust wakker geworden. Ik zou u in t vervolg de app “Slumber” aanraden. Dit heeft mij erg geholpen de afgelopen dagen. De app zorgt voor een rustgevende, natuurlijke white-noise en heeft zelfs de optie verhalen voor te lezen. Verder zou ik alcohol sterk afraden voor het slapen. Alcohol zorgt er voor dat je heerlijk in slaap valt maar wakker worden de volgende ochtend is door het drinken wel veel moeizamer. Groeton
MarBet
5 jaar geleden
Het moment maakt niet zoveel uit, als je maar een bepaald ritme hebt. Wat wel uitmaakt is het internetten. Als je moeite hebt met slapen of niet uitgerust wakker wordt, is het extra belangrijk om minimaal een uur voordat je gaat slapen te stoppen met alle schermpjes...

Antwoorden (3)

Maakt weinig uit hoe laat je naar bed gaat. Mijn opa ging altijd om 9 uur naar bed,en was om 5.30 weer aan het werk. Ik werk vaak tot een uur of 3 in de nacht, en kom om 11 uur mijn bed weer uit.
Wel is belangrijk dat je dat altijd min of meer op hetzelfde tijdstip doet, en dat je voldoende uren slaapt. Voor de meeste mensen is dat een uur of 8. Alhoewel er ook mensen zijn die altijd maar 5 of 6 uur slapen,en sommigen hebben amper genoeg aan 9 uur.
Je kunt het ook 'opknippen' in 2 of 3 perioden slaap. Bijvoorbeeld 6 uur in de nacht,met een siesta van 2 uur.
Maar nogmaals: regelmaat is belangrijk, anders kun je jetlag-achtige verschijnselen krijgen.
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
7-9 uren slaap is inderdaad het beste voor de meeste mensen.
LeonardN
5 jaar geleden
Hmmm volgens mij haal je nu daglicht en melatonine uit de mix.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine
Elk mens is natuurlijk anders. Toch schijnt het zo te zijn dat er één perfect tijdstip is om naar bed te gaan. Eén tijdstip dat iedereen een betere huid, meer energie gedurende de dag en een glanzende bos wuftemanen zou moeten opleveren.

En dat tijdstip is wellicht vroeger dan je denkt.

Want wie meer uit zijn slaap wil halen, kan maar beter om 22.00 uur op één oor liggen, aldus welness expert ShawnStevenson. Waarom? Het lichaam heeft het meeste baat bij een constant ritme, dat overeenkomt met het opkomen en ondergaan van de zon. Een slaapcyclus tussen de 22.00 uur en 6.00 uur slaapcyclus is ideaal.

Tien uur niet te doen? Stevenson drukt ons op het hart in elk geval vóór middernacht onder de wol te kruipen. Verder geeft hij nog drie essentiële slaaptips:

1. Stop twee uur voordat je naar bed gaat met kijken naar je mobiele telefoon

2. Doe je work-out vroeg op de dag

3. Let op wat je eet tijdens de tweede helft van de dag. Vermijd cafeïne, suiker en melk.
fremar
5 jaar geleden
het gaat er ook om hoe laat je wakker wordt. lees het boek perfect slapen in 7 stappen van william van der klauw. en download de app sleep cycle.
ik had het zelfde probleem en dit heeft mij enorm geholpen