Heeft een grote maaltijd eten invloed op de bloeddruk?

En zo ja, wat voor invloed? Word deze hoger of lager na een grote maaltijd?
---
Extra vraag: Kan een lage bloeddruk ook zorgen voor misselijkheid tijdens/na een maaltijd?

Ritsuka
5 jaar geleden
3.3K
crispy
5 jaar geleden
Het is van belang om te weten wat er in die maaltijd zit. Zout is in de regel bloeddrukverhogend, dus als het een pittige/zoute maaltijd is heeft dat een verhogend effect. Er zijn ook voedingsmiddelen die van nature bloeddrukverlagend zijn, waardoor het de andere kant op kan gaan. In zijn algemeenheid kan je denk ik deze vraag niet beantwoorden zonder veel mitsen en maren.
Ritsuka
5 jaar geleden
Voorbeeldmaaltijd: tortellini (vleesvulling), beetje rundergehakt, italiaanse roerbakgroente, knoflook, pesto, roomsaus.
Reddie
5 jaar geleden
@crispy, zout is pas bloeddrukverhogend als je er een pond per dag van eet.
Die grammen waar men het over heeft (had) gelden voor een rat.
Omgerekend naar een mens heb je het over een pond.

Antwoorden (1)

De bloeddruk kan door een grote maaltijd worden verlaagd. Dat verschijnsel wordt postprandiale hypotensie genoemd. De oorzaak ervan is dat het bloed zich dan concentreert ter hoogte van de spijsverteringsorganen, waardoor er tijdelijk te weinig bloed in de hersenen aanwezig is.
Het helpt om
• in plaats van een grote maaltijd meerdere keren per dag een kleine maaltijd te consumeren. De bloeddruk daalt ook na een kleine maaltijd wel, maar je hebt er minder last van dan na een grote maaltijd.
• te zorgen voor voedingsvezels, zoals volkorenbrood en groenten. Die vertragen het legen van de maag.
• niet te veel vet en geen grote hoeveelheden koolhydraten (suikers) te eten.
• voldoende zout te gebruiken (tenzij je een zoutbeperkt dieet moet volgen).
• bij of na elke maaltijd voldoende te drinken: ongeveer 2 glazen water.
• bij of na elke maaltijd een kop (liefst sterke) koffie te drinken.
• na de maaltijd rust te nemen: minstens anderhalf uur niks doen.

Klachten die kunnen optreden bij een postprandiale hypotensie zijn:
• moeheid of slaperigheid na de maaltijd;
• duizeligheid of flauwvallen na de maaltijd;
• transpireren, beven, misselijkheid na de maaltijd.

Dus op beide vragen is het antwoord ja.

(Jonge) vrouwen en slanke mensen hebben vaak een lagere bloeddruk. Een lage bloeddruk is niet ongezond of gevaarlijk, maar kan wel vervelende gevolgen hebben. Heb je veel last van de duizeligheid dan is toch aan te raden jouw huisarts te raadplegen.
Amadea
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Ben net dinsdag bij de huisarts geweest.
Met zitten is mijn bovendruk 110, ga ik staan dan keldert de bovendruk naar 90. Herstelt zich 10-15 seconden later weer. Lange rust na maaltijd word lastig op het werk, pauze is maar 30 minuten.
Amadea
5 jaar geleden
Eet jij in dat halve uurtje dan een grote maaltijd? Dat is sowieso niet goed. Maar probeer als dat kan meteen na de pauze alleen rustig zitwerk te doen.
Ritsuka
5 jaar geleden
Met de lunch eet ik een warme maaltijd van 400-500 kcal.