Waarom heb ik constant kramp aan mijn voet?

Elke keer als ik mijn grote tenen iets te lang of te krachtig naar beneden beweeg, heb ik de hele tijd kramp in mijn flexor hallucis brevis. Beide voeten. Ook als ik lig en mijn voeten niet beweeg krijg ik daar kramp. Word er gek van. Ik heb geen last tijdens het sporten. Wat kan ik het beste doen? Ik hoor het graag.

4.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Sammyboyyy,
Weet u zeker dat het om de flexor hallucis brevis (de korte grote teenbuiger) gaat en niet om de veel vaker voorkomende pijnklachten (krampen) van de flexor hallucis longus – de lange buigpees van de grote teen?
Cryofiel
5 jaar geleden
Zo te lezen is dit echt problematisch. Dat betekent dat je met deze klachten gewoon naar de huisarts kunt gaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is zeker het allerbeste. Als u de oorzaak van uw klachten wilt weten is het nodig dat u naar uw huisarts gaat, die kan zorgen dat er een diagnose wordt gesteld.

Antwoorden (2)

Normaliter zijn niet alle vezels van een spier gelijktijdig actief. Een deel trekt samen, de rest rust uit. “Arbeid” en “rust” worden met een grote frequentie afgewisseld. Zodoende kan een spier langer blijven presteren. Kramp is een plotse, onwillekeurige samentrekking van alle vezels van een spier waardoor de spier inkort. Dit gebeurt door toedoen van zenuwen die de spiervezels onnodig doen samentrekken. Dit foutieve signaal wordt meestal veroorzaakt door een inefficiënte of belemmerde bloedcirculatie. Mogelijke oorzaken van voetkramp en/of een verstoorde doorbloeding van de voeten zijn als volgt:

Zuurstoftekort in de spier
Hevige spierbelasting & uitputting
Aderverkalking
Verstopte of vernauwde aders
Infectieziekte
Langdurig liggen, staan of zitten
Lage bloedsuikerspiegel
Zwangerschap
Ongemakkelijke houding
Ongewone of geforceerde beweging
Passiviteit (gebrek aan beweging)
Gebrek aan natrium, zink, calcium (kalk), kalium en/of magnesium
Gebrek aan vitamine D, E en/of B-vitamines
Artritis (kraakbeenslijtage / gewrichtsontsteking)
Hoge bloeddruk
Overmatig zoutverlies (o.a. door transpiratie)
Menopauze & overgang
Er zijn diverse manieren om krampen in je voeten tegen te gaan. De oplossing zit hem veelal in het behandelen van de achterliggende oorzaak. Denk daarbij onder meer aan:

Inname van voldoende vitamines & mineralen, voornamelijk calcium en magnesium. Hierbij geldt: dagelijks tweemaal zoveel (gecheleerde) calcium (1g) als magnesium (500mg) met voldoende vitamine D (1000IE) voor optimale opname
Voldoende water drinken! (+/- 1½ liter per dag)
Vitamine B-complex, bij voorkeur B6 innemen
Een gezonde, gevarieerde en uitgebalanceerde voeding
Voldoende beweging, maar niet overmatig en/of geforceerd
Bij warm weer een zout dropje nemen
Voldoende warmte in bed in de vorm van (elektronische) lakens, dekens en/of kruiken
Oliën in de voeten wrijven
Stoppen met urine-afdrijvende diëten (diuretica) t.b.v. afvallen
Voor het sporten een goede warming-up & cooling-down doen
Wanneer voetkramp je overvalt, dien je het reflex te doorbreken…
Het krampreflex doorbreek je met massage, wrijven, knijpen en voorzichtig + geleidelijk te rekken…
Hierdoor zullen de spiervezels van de voet weer in hun normale patroon gaan aanspannen en ontspannen
Een handdoek bij beide punten pakken, je voetzool ertegenaan zetten en de handdoek naar je toe trekken.
fremar
5 jaar geleden
De pijnklachten die u beschrijft zijn meestal klachten die veroorzaakt worden door het niet goed functioneren van de flexor hallucis longus – de lange buigpees van de grote teen.
Er kan ook een combinatie van oorzaken aanwezig zijn die pijnklachten, zoals krampen, tot gevolg hebben. De klachten kunnen ontstaan zijn door een trauma, zoals een verzwikking van de enkel. Door de verzwikking kan aan de achterzijde van de enkel een stukje bot afbreken. Dit botfragment ligt vlak naast de pees van de lange grote teen.
De huisarts kan een diagnose laten stellen dmv röntgen, echo, MRI, EMG of drukmeting en een doorverwijzing geven naar een gespecialiseerde fysiotherapeut. Afhankelijk van de klachten gaat meestal de voorkeur uit naar een niet-operatieve behandeling, zoals rekoefeningen. Naast rekoefeningen kan een gespecialiseerde fysiotherapeut ook het onderste spronggewricht meer bewegelijk maken. Fysiotherapie met fricties en ultasone behandeling.
Die behandeling kan ondersteund worden door steunzolen van een gespecialiseerde podoloog of de podotherapeur.
Ga in elk geval niet sporten met behulp van medicatie, zoals pijndempers.