Heb ik mijn kruisband gescheurd?

Hallo,

Sinds 1,5 maand ben ik begonnen met freestylen op snowboard.

Op 15 FEB is er iemand met een hele harde klap tegen mijn knie geland. Het was een snowboard die met een aardige vaart tegen mij aan kwam.
Ik heb er pijn van gehad maar het leek mij niet overdreven veel pijn.

Nu ga ik ongeveer twee keer per week snowboarden. Elke keer als ik bezig ben of klaar ben heb ik last van mijn linker knieholte. Een trekkend gevoel. Als ik mijn knie lang in rust heb gehad dan kan ik hem daarna moeilijk strekken of op staan. Ook is mijn knie instabiel, soms klapt die naar voren als ik hem naar achtere wil bewegen. De beschreven pijn is er de volgende nogsteeds. Het lijkt erop dat de pijn meer wordt naar mate ik meer sport. Ik krijg het gevoel dat die niet gescheurd is door die enorme klap in februari. Dan had ik meer acute pijn moeten hebben(?)

Ik heb warming-ups niet goed uitgevoerd. Dit is natuurlijk erg stom. Voorstaan ga ik dit ook echt doen. Nu vraag ik mij af of het de warming-ups zijn die ik ben vergeten, de klap of dat mijn knie ergens tijdens een val gescheurd is. Of misschien is de sport gewoon te intensief voor mijn knie? Kan ik nu gewoon wat meer rust nemen of moet ik echt langs de fysio?

Groeten,
M (vrouw/21 jaar)

Picture for question
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Beste M, het is bijna 6 weken later
Op jouw leeftijd hoor je niet iedere keer pijn te hebben, ervan uitgaande dat je opbouw goed was. Je knie is instabiel (werkt niet goed, klapt naar voren) en je hebt toenemende pijn tijdens sporten, maar je denkt dat het niet gescheurd is

Natuurlijk had je direct na de botsing naar de huisarts kunnen of moeten gaan, maar zeker nu je al die tijd doorgaat en iedere keer last hebt van bedoelde knie is de keuze voor een medisch consult zeker aan de orde.
Of je goed je warming up en cooling down!! doet, weet je zelf en anders informeer je; veel mensen verkijken zich hierop.
De huisarts zal je vertellen hoe de behandeling zal verlopen. Mogelijk dat rust en fysiotherapie het antwoord zijn, of alleen fysiotherapie, dit is zoals gezegd aan de huisarts ter beoordeling.
Ga naar de huisarts, deze kan je vertellen of je eerder had moeten komen om behandeld te worden. Of het gescheurd, ernstig gekwetst , behandelbaar is.
Wij kunnen met je meedenken maar niet de huisarts vervangen, dus zsm een afspraak maken.
Beterschap!