kan duizeligheid veroorzaakt worden door een te lage bloeddruk?

of just door een te hoge bloeddruk

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
zondag
6 jaar geleden
Duizeligheid kan zelfs veroorzaakt worden door medicijnen tegen hoge bloeddruk als de dosering daarvan te hoog is.

Antwoorden (1)

Ja, lage bloeddruk is vaak oorzaak van duizeligheid. Dit kan zijn bij een constant lage bloeddruk, maar ook bij een tijdelijk lage bloeddruk,
bijvoorbeeld als de bloeddruk in het hoofd vrij plotseling daalt, tijdens het opstaan na een tijd op de hurken te hebben gezeten. Door die zithouding wordt de bloedsomloop in de benen wat afgeknepen. Als je dan opstaat, gaat het bloed weer lopen naar de benen en 'zakt' het dus in feite even weg uit je hoofd. Het lichaam herstelt dat zelf weer, maar het kan tijdelijk voor duizeligheid zorgen.

Ook een extreem hoge bloeddruk kan duizeligheid veroorzaken.