Anosmie is het gebrek aan reukzin, of de afwezigheid van de mogelijkheid te kunnen ruiken. De aandoening kan zowel van tijdelijke aard zijn als permanent. Anosmie betekent niet altijd dat men in zijn geheel niet meer kan ruiken. Het is ook mogelijk anosmie te ontwikkelen voor enkele specifieke geuren.

Je kunt je reukzin opeens permanent verliezen na het afsterven van zenuwen in het reuksysteem of door hersenbeschadiging. Hiermee verband houdende oorzaken van anosmie zijn:
Roken
Ouderdom
Zeldzame bijwerking antibiotica
Polyposis nasi (Poliepen)
Verkeerd medicijngebruik
Ziekte van Alzheimer
Ziekte van Parkinson
Inademen van gifstoffen
Syndroom van Kallmann
Ongevallen (met zware hersenschudding, hersenkneuzing of schedelbasisfractuur tot gevolg)
Alzheimer, Parkinson, Syndroom van Kallmann en ongevallen met hersenschade kunnen opeens anosmie veroorzaken die blijvend is.

Een tijdelijke vorm van anosmie kan het gevolg zijn van een verstopte neus (bijvoorbeeld door een verkoudheid) of door een (allergische) ontsteking van de slijmvliezen in mond- en keel- en neusholten.
SimonV
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
"opeens permanent verliezen" geldt niet echt voor de door jou genoemde oorzaken.
Roken, ouderdom, etc.