Kan het zijn dat je bovenlijf inzakt na jaren?

Eerst was de lengte tussen borsten en taille veel langer dan tegenwoordig.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja alle mensen worden korter. De zwaarte kracht doet z'n werk.
Ja juist zwaar werk doet je lichaam inklinken. Oude lange mensen zijn zeldzaam. Dames kunnen extra gevoelig zijn ivm hun kalkhuishouding( pil gebruik hormonen )
Amadea
6 jaar geleden
Ja, en er zit kans in dat gelijk daarmee jouw rug wat krommer geworden is.

Antwoorden (1)

Vanaf de leeftijd van 40 krimpen veel mensen ongeveer een centimeter per decennium. Meestal is de oorzaak onderdeel van het normale verouderingsproces of ziekte. Onze oude vriend zwaartekracht ( hoe ouder we worden vooral onze vijand) speelt ook een rol. Als we ouder worden drogen de schijven tussen de wervels van de ruggengraat, vergelijkbaar met gelachtige kussens, uit en worden dunner. Hierdoor wordt de wervelkolom langzaam in elkaar gedrukt.
Ook botverlies, bekend als osteoporose kan zorgen voor een versnelling van dit proces. Mensen die lijden onder deze aandoening hebben vaak kleine breukjes in de wervelkolom zonder dat ze dit weten. Deze fracturen kunnen leiden tot een overmatige buiging van de wervelkolom, wat je vaak ziet bij oudere mensen.. Een ernstige vorm van deze aandoening wordt hyperkyfose genoemd. Hyperkyfose kan echter ook optreden zonder dat er fracturen in de wervelkolom aanwezig zijn. Hyperkyfose is dan vaak het gevolg van het verlies van spierspanning, vooral in kernspieren zoals de buikspieren. Ook het doorzakken van de voeten bij het ouder worden kan bijdragen aan het afnemen van de lengte van het lichaam.