Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een verschil in bloeddruk tussen man en vrouw?

Zowel diastolische als systolisch?

Wat is dan de oorzaak?

Bedankt

2.7K
Reddie
6 jaar geleden
Bloeddruk is een nogal individuele zaak. En het is ook nog afhankelijk van de leeftijd.
Ik heb 3 maanden elk uur mijn bloeddruk gemeten, en de systolische drukken kunnen zelfs van uur tot uur variëren tussen 125 en 180, zonder aanwijsbare oorzaak. De diastolische druk tussen 70 en 95.
Alleen na de maaltijd zakken de drukken, systolisch 30 en diastolisch 10 mmHg.
Bij grote inspanning kan de systolische druk zelfs oplopen tot 300.
De drukken worden aangepast aan de behoeften. Daarom denk ik niet dat je een significant verschil tussen vrouwen en mannen hard kunt maken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Voor het 50e jaar is de bloeddruk van mannen gemiddeld hoger dan die van vrouwen.
Obesitas, werkstress, lichamelijke inactiviteit, overmatig alcoholgebruik en een hoge zoutinname zijn mogelijke oorzaken.
Gedacht wordt dat vrouwen hier beter tegen worden beschermd door oestrogeen (vrouwelijk geslachtshormoon).

Na het 55e jaar hebben vrouwen vaker een hogere bloeddruk (zowel diastolisch als systolisch).
De oorzaak hiervan is onbekend, misschien heeft dit te maken met een gedaald oestrogeenniveau.
(Lees meer...)
SimonV
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding