Zijn er meer mogelijkheden om middenrif los te maken en ontspAnne te krijgen?

Door spanningen heb ik waarschijnlijk mijn middenrif op spanning gezet en dat geeft vervelende klachten zoals last van maag en daardoor ga ik korter ademen soms. Dit geeft mij een wat vervelen gevoel en vroeg mij af wat ik naast sporten en ademhalingsoefeningen kan doen? Is naar een fysiotherapeut gaan iets of kan je zelf ook stretch oefeningen doen die hetijd verlichten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10K
Cryofiel
6 jaar geleden
Jouw hang naar ontspanning komt nogal dwangmatig over... Weet je zeker dat je niet te gespannen aan het ontspannen bent?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb het gevoel dat ik al zoveel bereikt heb qua weg naar ontspanning en dan heb ik moeite met dit soort spanningen. Denk dat ik ook te graag wil,vooral omdat ik nu vanwege deze spanning niet ver in de auto durf en gespannen raak en dit zo niet leuk vind omdat ik auto rijden altijd erg leuk vond en wel weer wil maar niet ontspannen kan zitten dan. Ook vervelend voor mijn vriend omdat ik dat nu nog niet wil maar eerst die spanning minder wil hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ik naar mezelf kijk kon ik beter onder spanning werken als dat ik nu meer vrije tijd heb en alle spanningen voel. Vind dat lastig om mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat raden jullie aan? Heb last van mijn maag/buik en weet niet wat ik ermee moet. Het voelt gespannen in mijn maag en rondom als soort spierpijn. Ook klost hij redelijk vaak. Zoek verlichting maar ja is het dan wijzer om eerst de ha te raadplegen? Heb al regla geprobeerd maar merk niet echt verschil. Om nou hele kruidvat te testen zie ik ook niet zitten want wil graag verlichting en niet allerlei troep erin gooien wat niet werkt. Heb het vrijwel de hele dag door en niet specifiek na het eten. Alsof iemand in je maag knijpt. En voelt gespannen. Ja het is best lastig te omschrijven maar wel heel vervelend. Stoelgang is redelijk goed. Soms een dag niet maar redt ok. Eten gaat ook goed. Hopelijk herkennen jullie iets hiervan?

Antwoorden (2)

Je zou aan yoga kunnen doen:Bij een goede en ontspannen ademhaling gebruik je het middenrif. Door een middenrif ademhaling kun je de ademhaling naar de buik sturen en optimaler en efficiënter ademhalen.
In een Yogales is dit een van de eerste dingen die je leert.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik volg qigong, dat is ook heel ontspannend, maar het lijkt net of met ademhaling alleen het niet oplost. Heb aardig wat gespannen spieren en denk dat dat ook nadelig werkt. Of ik ben misschien te ongeduldig.
De therapie van Len del Ferro, gericht op het verhelpen van hyperventilatie en stotteren, is gebaseerd op ademhaling via het middenrif. Eén van zijn oefeningen houdt in dat je op een rechte stoel gaat zitten met je benen naast elkaar en je voeten plat op de grond. Plaats dan je handen op je hoofd met je ellebogen naar voren en buig daarna je bovenlichaam voorwaarts, net zo lang totdat je ellebogen iets voorbij je knieën komen. Wanneer je in die houding zit, zul je bijna automatisch via je buik of middenrif gaan ademen. Moeilijk uitleggen zonder illustratie, maar het werkt wel!
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga het toch eens proberen. Smorgens word ik ook wakker met een snellere pols wat mij ook met ademhaling te maken kn hebben? Poe lastig hoor weer leren ontspannen
Pieter2011
6 jaar geleden
Een snelle pols bij het ontwaken kan ook andere oorzaken hebben, b.v. een spannende droom. Als je je aandacht daarop gaat richten bij het opstaan, dan is de kans groot dat de spanning in de loop van de dag alleen maar toeneemt. Dan kun je beter wat gymnastiekoefeningen doen of lekker een eind gaan wandelen. En de suggestie van Fremar is ook helemaal niet verkeerd: yoga kent veel ademhalings- en ontspanningstechnieken. Ik weet er niet zo veel vanaf, maar wel dat er verschillende vormen van yoga zijn, waaronder yogagymnastiek. Dat lijkt me een aanrader, omdat het meer gericht is op de fysieke kant dan op concentratie en meditatie.