Is een ik wil niet gereanimeerd ketinkje rechtsgeldig ?

Als iemand niet gereanimeerd wil worden door zo ketinkje
Wat moet en mag je wel en niet
Als je wel kan reanimeren

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.4K
Reddie
6 jaar geleden
Alleen een arts mag het besluit nemen om niet te reanimeren.
Ambulance personeel moet dus altijd reanimeren. En het dragen van een kettinkje heeft geen enkele betekenis.
Amateur EHBO'ers moeten bij voorkeur niet reanimeren vanwege alles wat er fout kan gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je met ketinkje de penning bedoelt dan moet ambulance persoon ook stoppen:
https://www.nvve.nl/waardig-sterven/niet-reanimeren-penning

Het beste antwoord

Iemand die zo'n kwtting draagt wil niet gereanimeerd worden.

Stel jij loopt op straat en er valt iemand neer. Hartinfarct en moet gereanimeerd worden. Jij hebt EHBO en start met de reanimatie. Zonder AED is er geen reden om iemands borst te ontbloten, dan zie je die ketting dus niet.

Je mag NOOIT gaan zoeken of zo'n ketting er is want daarmee verspil je kostbare tijd. En de meeste mensenhebben zo'n ketting niet.

Als er wel een AED ter plaatse is. Of je ziet die ketting. MAG je kiezen om wel of niet te reanimeren. Wat je ook doet het is nooit fout.

Soms kan je beter wel reanimeren...als er bijvoorbeeld een hele grote groep omheen staat. Veel mensen zijn niet op de hoogte van de ketting en kunnen heel boos worden als je niets doet of ineens stopt. Doe dan gewoon wat minder je best. Of ga bijvoorbeeld een hoofdwond verzorgen. Of leg het slachtoffer in de stabiele zijligging.

De wens van het slachtoffer is belangrijk. Maar je eigen veiligheid is nog belangrijker. Uiteraard bel je wel 112.

Zodra het ambulance personeel het oveeneemt stoppen ze het slachtoffer meteen in de Ambulance...en zodra de deuren dicht zitten, stoppen ze met de reanimatie.

Ambulance personeel en artsen zijn wel verplicht zich aan de ketting te houden. Een EHBO-er of BHV-er of een gewone burger niet.

Achteraf kan je niet worden aangeklaagd voor nalatigheid of dood door schuld. En stel dat he toch reanimeert en het slachtoffer overleefd het...kan je daarvoor ook niet worden aangeklaagd.

Een arts of ambulance personeel kan wel problemen krijgen wanneer ze de ketting negeren en toch gaan reanimeren. Maar nooit als ze NIET reanimeren.

Overigens. Alleen de originele "niet reanimeren penning" is geldig. Papiertjes, tatoeages e.d. niet! Er zijn ook andere penningen te koop, maar ook DIE zijn NIET geldig.
6 jaar geleden
erotisi
6 jaar geleden
https://www.nvve.nl/actueel/nieuws/niet-reanimeren-tatoeage-rechtsgeldig
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je antwoord
HeerVoldemort
6 jaar geleden
@Erotisi
Er bestaat nog steeds veel onduidelijkheid over het wel of niet geldig zijn van de tatoeage. Bij de EHBO krijgen wij nog steeds geleerd dat de Tattoo niet geldig is. Immers: iemand kan zich bedacht hebben. De penning kun je ten aller tijden af laten of om doen. Sommige mensen laten zich tatoeëren en bedenken zich later. Maar zijn er nog niet toe gekomen om de tatoeage te laten verwijderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een tatoeage kan je doorstrepen of als je daar nog niet aan toe gekomen bent een pleister erover plakken met "WEL" erop o.i.d.
Maar er zal altijd een verklaring in bijvoorbeeld de portemonnee zitten. Bij twijfel kan een 2e (of 3e) persoon gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.hartstichting.nl/reanimatie/niet-reanimeren-wens
Je kunt je niet-reanimeren wens ook in een schriftelijke wilsverklaring vastleggen.
De verklaring moet voorzien zijn van:
naam (achternaam en voornamen voluit)
geboortedatum en -plaats
handtekening
datum ondertekening Dar wordt een enorme tatoeage en een enorme pleister als je van gedachte verandert. Minister Schippers zei in 2014: dat een tatoeage met de tekst ‘niet reanimeren’ volgens háár rechtsgeldig is. Zal zij eerst de Memorie van Toelichting goed moeten lezen https://www.reanimatieraad.nl/_content/pages/richtlijnen%202015/NRR%20Richtlijnen%202015.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ergens een streep doorzetten is eenvoudig, net als een tijdelijke strook Leukoplast of Leuketape eventueel met tekst erover. Handig een pdf van 120 pagina zonder te vermelden waar iets staat.

Andere antwoorden (1)

Ja, een niet reanimeren penning is een rechtsgeldige wilsverklaring van een mens waarmee hij aangeeft geen reanimatie te willen als dit nodig is. Volgens de wet (Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst) is het een behandelverbod.

Ambulancepersoneel en andere professionele zorgverleners moeten, zodra zij deze zien, deze verklaring volgen. Zij zullen niet beginnen aan de reanimatie of de reanimatie stoppen.

Niet-professionele zorgverleners (voorbijgangers, EHBO'ers, burgerhulpverleners en BHV'ers) zijn niet verplicht te stoppen, maar zijn ook niet verplicht om (door) te gaan met reanimeren als zijn een niet-reanimerenpenning aantreffen. Zij mogen zelf beslissen, totdat een professionele zorgverlener ter plaatste is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Op de penning staat letterlijk “Ik verbied iedereen, onder alle omstandigheden elke vorm van reanimatie op mij toe te passen”. Wat raar dat dat niet geldt voor EHBO-ers en BHV-ers.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In dit geval is er geen (duidelijke) wetgeving voor niet professionals en ik heb het vermoeden dat er gekozen wordt dat zo te laten.
Een proefproces wordt volgens mij bewust vermeden.
Ben ik het ook wel mee eens, het is voor leek EHBO'ers al lastig genoeg.