Ik ben al 1 maand aan het menstrueren, is dit normaal als je in de overgang zit ?

Ik was voor het eerst 6 weken niet aan het menstrueren en ineens begin ik weer te menstrueren (na gemeenschap) en ben nu al 1 mnd aan het menstrueren en ik voel dat de volgende menstruatie er achter aan komt. Is dit normaal als je in de overgang zit ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
6 jaar geleden
Bel met de huisarts, het kan een andere oorzaak hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben bij de huisarts geweest en die heeft een uitstrijkje genomen en voor de zekerheid moet ik een echo laten nemen.
Morgen kan ik al terecht, bedankt voor de reactie. Groetjes

Antwoorden (1)

Ja hoor, dit komt vaker voor, zelfs 6 weken en langer! Je wordt heel onregelmatig en het kan heftig zijn met helderrood bloed, met veel stolsels en ineens kan het weer alleen oud bloed of bruine afscheiding zijn...er is geen pijl op te trekken. Je moet ook niet raar opkijken als je een half jaar niets meer merkt van menstruatie en ineens is het er weer, én volop én weer regelmatig....tja, het kan nog jaren duren voor alles van binnen opgeruimd is, maar het hoeft niet zo bij jou te zijn. Het is bij iedereen weer anders.

Je kunt uiteraard altijd bij je huisarts aan de bel trekken als je er veel last van hebt. Indien je veel bloed verliest, kan het al gauw gebeuren dat je ijzertekort hebt gekregen en dat geeft ook weer klachten. Er is ook medicatie als je bijv. veel buikkrampen erbij hebt of om alles wat lichter te maken.... het is nl. ook een aanslag op je humeur en je kunt er zelfs depressief van worden. Ook homeopathisch zijn hier middeltjes voor die klachten kunnen verlichten.

Het is aan te raden een afspraak bij de huisarts te maken als je veel last van je klachten hebt of wanneer je je ongerust maakt. Hij kan je adviseren en in overleg een behandeling starten. Hevig bloedverlies, maar ook opvliegers kunnen goed behandeld worden met hormoonpleisters of - tabletten. Het komt ook wel voor dat een vleesboompje zorgt voor de klachten, die zitten nog wel eens in of bij de baarmoeder, maar zijn onschuldig. Hierbij is meestal hevig bloedverlies en kan ook voor buikpijn en/of rugklachten zorgen als hij groot is.

https://www.dokterdokter.nl/aandoening/overgang/?
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben toch maar vandaag naar de huisarts gegaan, hij heeft een uitstrijkje genomen en wil voor de zekerheid een echo onderzoek laten doen. Toevallig kan ik morgen al terecht voor een echo. Bedankt voor reactie