Ik heb soms plotseling een niesbui waarbij ik vaak meer dan 10x snel achter elkaar moet niezen. Hoe komt dit ?

Ik ben dan niet verkouden ofzo maar het komt zo maar zonder aanwijsbare oorzaak op. Iemand een idee ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik herken dat. misschien dat er dan een stofje o.i.d in je neus is gekomen.
ook heb ik het van bepaalde dingen die ik eet.
zoals bij mint is het altijd raak. of als ik met mijn neus boven een warme drank hang.
let er maar eens op.
Cryofiel
6 jaar geleden
Heb er zelf nooit last van. Zie het in mijn omgeving zo heel af en toe wel eens gebeuren. Ik sta daar dan altijd van te kijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan soms te maken hebben met candida.
Cryofiel
6 jaar geleden
Candida is een heel normale schimmel. Iedereen heeft candida. Alleen in het alternatieve circuit wordt gedaan of candida een groot probleem zou kunnen zijn. Daar wordt veel geld aan verdiend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jammer nou van die laatste opmerking, @Cryofiel. Of dat een bijdrage levert aan de vraag. off topic:
Candida is trouwens goed bekend bij de 'reguliere' huisarts. https://www.thuisarts.nl/zoeken?s=candida&page=1 https://www.huisarts.nl/?submit=Search&s=candida
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mee eens @Bewi
Cryofiel
6 jaar geleden
O, candida is zeker bekend binnen de geneeskunde. Maar daar weet men ook dat iedereen candida heeft. Gewoon op de huid, op de slijmvliezen, in mond en keel, in en rond je geslachtsdelen, enzovoort. Helaas doet men binnen het alternatieve circuit of candida een veelvoorkomend probleem is. Dat is het niet. Het is een veelvoorkomende schimmel (bij 100% van de mensen), maar geen probleem, behalve in zeer uitzonderlijke gevallen.

Het beste antwoord

De 1e nies maakt dan het irriterende materiaal los. En een 2e nies verwijdert de prikkeling definitief uit de luchtwegen. Of de 3e, of de 4e, of de...
----------------------------------------------------------------------------------------

Oorzaak kan zijn: bv hooikoorts , pollen- , huisstofmijt- of kattenallergie en soms het ruiken van peper of bepaalde geuren.

Wanneer wordt er veel geniesd?
Mensen die allergisch zijn voor stuifmeel niezen vooral in de lente als de hazelaar, els en berk bloeien, of in de zomer als veel grassoorten bloeien. Mensen die gevoelig zijn voor schimmelsporen, veren of stof niezen het hele jaar door. Tenslotte kan door het ruiken van peper of bepaalde geuren het niezen toenemen.

Niezen is een natuurlijke reactie op een irritatie van het slijmvlies. Meestal is één nies voldoende om de irritatie te verwijderen. Maar soms is zij hardnekkig en moeten we meerdere keren achter elkaar niezen. De 1e nies maakt dan het irriterende materiaal los. En een 2e nies verwijdert de prikkeling definitief uit de luchtwegen. Of de 3e, of de 4e, of de...

Vraag eens bij de huisarts een bloedonderzoek of allergie-test aan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Goede punten. Maar als vraagsteller die niesbuien weliswaar heeft, maar er verder eigenlijk niet echt last van heeft, is een allergietest niet nodig, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies, als je nergens last van hebt, ga je ook niet naar de huisarts. Dan stel je hier hooguit een informatieve vraag en is dat genoeg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
en ik heb het als ik pepermunt heb gehad!