Wat is een goede zalf om pleister allergie en ontstekingen te voorkomen/ verminderen?

Sinds februari 2017 heb ik een PEJ sonde gekregen, dit houdt in dat er via een gat in mijn buik een slang direct naar mijn jejunum loopt. Om deze sonde vast te zetten maak ik gebruik fixatiepleisters. Nu krijg ik sinds een tijdje echter rode, jeukende en pijnlijke plekken van deze pleisters. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest en heb nu andere pleisters gekregen waarvan ik geen allergische reacties meer krijg. Het probleem is nu alleen dat deze niet zo geweldig plakken.

Om het even duidelijk te maken:

- Ik begon met leukeplast (stevige bruine pleister, plakt geweldig).
- Daarna kreeg ik leukesilk (witte pleister, plakt ook wel goed)
- En nu ben ik aangekomen bij leukepor (witte pleister, plakt slecht, maar tenminste geen irritatie).

Een bijkomend probleem van de sonde is verder dat er een verhoogde kans op ontsteking is. In deze 6 maanden is hij 2 keer ontstoken geraakt en dat doet zo'n pijn dat alleen morfine de pijn verminderd.

Mijn vraag luidt: wat kan ik hier tegen doen? Ik gebruik op dit moment Nestosyl wondgel, maar dit geeft niet het gewenste effect. Is er überhaupt iets op de markt wat ik zelf kan aanschaffen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Nuanceren: nestosyl heeft wel effect, maar minder dan ik zou willen. Het houdt het jeuken ook niet tegen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.7K

Antwoorden (1)

Je zou een hydrocolloïdpleister of - strip (duoderm) kunnen gebruiken. Dat is het materiaal dat verwerkt wordt in stomaplakken en dus veel en veel geschikter is voor langdurig gebruik dan gewone tapesoorten. Wordt ook vaak gebruikt als bescherming onder een neussonde en het bevestigingsmateriaal van de sonde zodat je geen gewone pleisters rechtstreeks op de huid hoeft te plakken. Als je het goed aanbrengt kan het dagenlang houden en je kunt het zelfs op een kapotte huid gebruiken. Allergie voor hydrocolloïd komt wel voor, maar is erg zeldzaam.

Als je een Mic-key button of een sonde met een uitwendig fixatieplaatje hebt, is het lang niet altijd nodig om met tape te werken. Als je een button of plaatje hebt dat vrij strak tegen de huid ligt, kun je er gewoon een splitgaasje achter klemmen. Je hebt ook stoffen opties, als je bijvoorbeeld op Etsy zoekt op "G/J tube pad" zie je allerlei soorten en maten. Bijvoorbeeld met een drukknoopje zodat het beter blijft zitten (zie: https://www.etsy.com/nl/listing/237480037/knoppen-voederen-buis-gtube-pads-g-tube?ref=market voor een voorbeeld). Als je een sonde hebt die die alleen aan de binnenkant met een krul of ballon wordt tegengehouden zodat er aan de buitenkant niets achter te klemmen is, zou je met je arts kunnen overleggen of het een optie is om de sonde die je nu hebt, te vervangen voor een button of sonde met externe fixatieplaat.

Heb je echt een sonde die je op de huid móet plakken, dan zou je daar eventueel nog barrièrecrème onder kunnen doen. Dat kan ook nog onder een hydrocolloïdpleister of -strip gebruikt worden voor extra huidbescherming. Een bekend merk is Cavilon, maar dat is slechts één voorbeeld.

Bij ontstekingen is het altijd verstandig om dit te laten beoordelen door je arts of (voedings)verpleegkundige, zeker wanneer je er koorts bij krijgt of als je veel pijn heb. Het goed schoon en droog houden van de insteekopening kan preventief werken, net als een goede fixatie van de sonde trouwens. Een sonde die te 'los' zit kan zorgen voor meer huidirritatie en zelfs lekkage langs de insteekopening. Soms moet het fixatieplaatje strakker worden gezet of moet er een andere - beter passende - sonde worden geplaatst. De al genoemde tube pads (ik heb even geen goede vertaling) nemen ook vocht op, dus zorgen dat de huid droger blijft. Een splitgaasje doet dat uiteraard ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Zal eens navragen of ze die hydrocolloïdpleister leveren. Ook barriere creme klinkt goed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Apotheek heeft dit spul aangeraden: La Roche Posay Cicaplast Gel Lavant. Heb nu een test sample, ben benieuwd of het wat doet.