Is deze afscheiding normaal?

Ik heb al een tijdje last van doorzichtig witte afscheiding, soms voel ik het zegmaar dr uitkomen weetje net als wanneer je voelt als bloed eruit stroomt ( Dat vieze gevoel ja) maar t ruikt ook zuur en zo smaakt t ook zegt mn vriend. Ik weet niet hoe dit komt maar voel me best onfris en niet hygienisch door dit maar ik was me wel elke dag goed met warm water, soms ook erin als ik erg last heb van dat spul maar probeer daar binnen niet teveel te belasten. Help mij! x

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.7K
tinus1969
6 jaar geleden
Klinkt als witte vloed, waarschijnlijk onschuldig. Ga er mee naar de huisarts.
Ritsuka
6 jaar geleden
Zure lucht lijkt mij niet goed
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewone afscheiding ruikt vaak een beetje zurig hoor Ritsuka. Het kan ook geurloos zijn, maar vaak ruikt het gewoon zoals de vagina ruikt: licht-zuur met een vleugje zweet ;-) Bij elke vrouw net weer een beetje anders, natuurlijk. En wat je eet of het moment in je cyclus kan er ook op van invloed zijn. Maar dat zurige, dat is nu juist wat alle vrouwen zo ongeveer gemeen hebben. De vagina hoort nu juist zuur te zijn; als dat níet het geval is, dán is er iets mis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld https://www.thuisarts.nl/vaginale-afscheiding/ik-heb-last-van-vaginale-afscheiding of https://www.vice.com/be/article/nna8d8/hoe-je-vagina-hoort-te-ruiken-293

Het beste antwoord

Normale afscheiding is wit of ondoorzichtig en ruikt een beetje zurig of is geurloos. Wat dat betreft klinkt wat je beschrijft als normale afscheiding. De ene vrouw heeft daar nu eenmaal wat meer last van dan de andere vrouw. Ik heb ook van mezelf vrij veel afscheiding en herken dat je het soms inderdaad gewoon voelt lopen. Daar gebruik ik inlegkruisjes voor, in mijn geval wasbare (stoffen) inlegkruisjes omdat dat het meest huidvriendelijk is (broeit niet) én het meest milieuvriendelijk. Daarbij is het op termijn goedkoper, zeker als je er elke dag wel een paar gebruikt. Maar wegwerpinlegkruisjes zijn ook prima geschikt voor het opvangen van dagelijkse afscheiding.

Als je last hebt van jeuk of roodheid of als je afscheiding brokkelig is en naar gist ruikt of als het meer gelig of groenig is en echt stinkt (bijvoorbeeld naar rotte eieren), dan is er mogelijk iets anders aan de hand (respectievelijk een schimmel- of bacteriële infectie) en kun je het beste even contact opnemen met je huisarts. Maar als je geen klachten hebt en het om gewone afscheiding gaat die ruikt zoals de vagina ruikt, dan hoef je je er geen zorgen over te maken. Het hoort gewoon bij het vrouw-zijn. Bij sommige vrouwen is de hoeveelheid afscheiding heel wisselend en is het de ene week of dag veel meer dan de andere, en bij andere vrouwen is het min of meer constant.

Niets ernstigs, hooguit is het wat hinderlijk en moet je je wat vaker verschonen.

Toegevoegd na 52 minuten:
*wit of DOORzichtig, bedoelde ik (eerste zin)

Toegevoegd na 1 uur:
Waarschijnlijk ten overvloede, maar toch: was je vulva alleen met water en gebruik geen zeep. Probeer verder broeien te voorkomen door zoveel mogelijk katoenen ondergoed te gebruiken in plaats van synthetisch materiaal.

Er wordt vaak beweerd dat het dagelijks gebruik van inlegkruisjes afscheiding juist zo verergeren. Dit is nooit aangetoond, je kunt dus gerust inlegkruisjes gebruiken als je veel afscheiding hebt. Uiteindelijk is dat nog frisser ook, want een inlegkruisje wissel je veel makkelijker dan een broek (je gaat geen vier keer per dag een schone broek aantrekken - ik tenminste niet). Maar probeer wel broeien te voorkomen, want dat kan irritatie geven van de huid en slijmvliezen die in het genitale gebied erg gevoelig zijn. Gebruik dus inlegkruisjes met zo min mogelijk plastic erin (of kies ook voor wasbaar) en wissel ze regelmatig. Dep jezelf indien nodig tussendoor af en toe even droog.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel!