Kan je ook zonne allergie reactie hebben op 1 plekje op je hand?

Ik heb nu sinds een week een plekje op mijn rechterhand. Het lijkt een beetje op zonne allergie, het zijn kleine rode vochtblaasjes. Het begon als een klein plekje, en is nu zo groot als een 2 euro munt.
Het jeukt een klein beetje, verder geen last van.

Kan het zonne allergie zijn? Ben afgelopen weekend en het weekend ervoor wel redelijk wat in de zon geweest (3-4 uur in Scheveningen, dinsdag erna begon het plekje, en weekend erna ook 3 uur in de zon).

Voor zover ik weet heb ik geen rare planten of zo aangeraakt, dus ik zou niet weten waar het anders van is.
Als ik er einde van de week nog last van heb, ga ik sowieso bij de huisarts langs. Nu probeer ik er niet aan te zitten, als ik er per ongeluk aan krab ontsmet ik gelijk de plek en was ik goed mijn handen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga nog proberen om een foto toe te voegen zometeen.

Picture for question
Ritsuka
6 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Een zonneallergie treedt op op alle plekken van je huid die door de zon beschenen zijn. De enige (theoretische) mogelijkheid zou dus zijn als je de zon alleen op dat plekje van je hand heb laten schijnen en de rest van je huid bedekt heb gehouden.

Daarnaast: dit ziet er ook niet uit als een zonneallergie. Dit ziet er uit als een eczeemplek; hoe je daar aangekomen bent kan ik via GV/ zonder verdere informatie niet zeggen.
Eventueel zou het nog een schimmelplek kunnen zijn (schimmels en eczeem kunnen verraderlijk veel op elkaar lijken), maar zo op de foto lijkt me dat minder waarschijnlijk.

Probeer het de komende dagen eens goed vet te houden met een vette zalf (dus geen dagcreme/ handcreme ed). Als het daar niet van weggaat is het wel verstandig om je huisarts even mee te laten kijken; sowieso om een zekerdere diagnose te krijgen maar ook omdat je dan waarschijnlijk een zalf nodig hebt waarvoor een recept nodig is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
ik had gisteren toch nog maar even naar de huisarts gebeld voor de zekerheid. Na het sturen van foto's dachten ze ook aan eczeem of schimmel.
Ik heb nu een speciale zalf meegekregen, weet de naam niet meer, maar het is een combi antischimmel + hormoonzalf als het goed is. Dit moet ik een week 2x per dag smeren. Daarna over op andere crème zonder die hormonen. Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan hoor.
Ritsuka
6 jaar geleden
Het is een huidschimmel, was voor controle bij de huisarts.
Had eerst een week lang miconazolnitraat/hydrocortison creme, en heb nu ketoconazol creme gekregen. Die moet ik 2x per dag blijven smeren tot het weg is, en dan nog een week extra.
Ritsuka
6 jaar geleden
plek was nog wel wat groter geworden, maar de blaasjes zijn nu gelukkig weg. Van binnenuit begint het nu uit te drogen en wat te schilferen.