5 jaar na pols "gerimpeld" nog steeds regelmatig pijn, wat kan ik doen?

Ik ben 5 jaar geleden door een slecht gemaakte straat gevallen met me step met als gevolg 5 kleine rimpeltjes in mijn bot vervolgens 2-weken met gips gelopen en daarna nog met een soort steun kous, nu, 5 jaar later heb ik regelmatig steken met schrijven enzo, wat kan ik doen??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je de huisarts hier al over geraadpleegd?

Het beste antwoord

Je kunt naar je huisarts gaan. Dat zou ik zeker aanraden als eerste stap. Die kan uit (laten) zoeken of er nog specifieke afwijkingen zijn en of daar een gerichte behandeling voor mogelijk is.

Wanneer dat niet het geval is, heb je te maken met 'gewone' restklachten na een eerder doorgemaakt trauma. Het gebeurt vrij vaak dat je na zo'n letsel toch een soort zwakke plek overhoudt die zich vooral bij (over)belasting, maar soms ook bij psychische stress of bijvoorbeeld weersveranderingen, laat voelen.

In zo'n geval zou je een verwijzing kunnen vragen naar een (hand)fysiotherapeut of een ergotherapeut. Als het vooral zo is dat je met langdurig schrijven last hebt van je hand, zijn er negen van de tien keer wel dingen die je kunt doen om die klachten te verminderen. Allereerst door oefeningen zodat onder meer je spieren sterker worden en vooral je controle daarover verbetert, maar soms ook door het gebruik van bepaalde hulpmiddelen. Bij het schrijven bijvoorbeeld zijn er talloze eenvoudige hulpmiddelen die het vasthouden van een pen of potlood gemakkelijker maken zodat schrijven minder inspannend is en je zo je hand en pols minder belast. Een therapeut kan met je werken aan je schrijfhouding en kan je adviseren over dit soort hulpmiddelen en het 'polsvriendelijker' uitvoeren van andere handelingen waarbij je nu veel pijn hebt of bijvoorbeeld het gebruik van een brace of bandage op momenten dat je je pols zwaar belast. Als het niet lukt om het voor jou gemakkelijker te maken om (langdurig) te schrijven en de klachten zijn ernstig genoeg, dan zou je ook kunnen overleggen over het gebruik van een laptop op school zodat je minder hoeft te schrijven.

Tenslotte is er natuurlijk ook puur symptomatische behandeling mogelijk: pijnstilling. Wanneer je erge pijn hebt en zeker wanneer andere maatregelen niet werken, kan je (huis)arts je adviseren over het gebruik van pijnstillers en je indien nodig iets voorschrijven dat sterker werkt dan de middelen die zonder recept verkrijgbaar zijn. Het is dan wél aan te bevelen om eerst zeker te weten dat je je pols niet te zwaar of verkeerd belast, want het is over het algemeen niet verstandig om pijn te negeren die een duidelijke signaalfunctie heeft. Je zou dan immers door die pijnstilling je pols nog méér kunnen gaan overbelasten, met alle gevolgen van dien. Maar pijnstilling kan wel degelijk een belangrijke rol vervullen, zeker bij ernstige pijn of pijn die geen functie meer heeft of niet op een andere manier te behandelen is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
@Lies12, je schrijft: "..., dan zou je ook kunnen overleggen over het gebruik van een laptop op school zodat je minder hoeft te schrijven." Waarom denk je dat de vraagsteller op school zit?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Antoni: dat is een goede vraag. Dat was een - misschien wel geheel onterechte - vooronderstelling op basis van de schrijfstijl en ik vermoed mijn eigen ervaring met handproblemen dat "veel schrijven" sinds mijn schooltijd voorbij is vrijwel altijd goed te vermijden is. Een veronderstelling die ik blijkbaar helemaal automatisch maakte, want ik moest echt even teruglezen om mezelf ervan te overtuigen dat dat niet gewoon in de vraag stond.. @VS: mijn excuus als dit een onjuiste vooronderstelling was. Lees dan in plaats van "op school" "bij gelegenheden waar je veel moet schrijven". (Al hoeft dat vaak niet overlegd te worden omdat je daar in het algemeen zelf voor kunt kiezen.)
Antoni
6 jaar geleden
@Lies12, dank voor je reactie. Ik dacht al dat ik iets over het hoofd had gezien, maar dat is dus niet zo.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Antoni: nee hoor, het ligt aan mij, niet aan jou :-) Ik ben alleen intussen wél benieuwd of mijn vooronderstelling nu klopte of niet..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@lies12 ja ik zit op school en dat blijft nog wel even...