Heb ik een allergie?

Beste allemaal,

Ik heb enorm vaak last van buikpijn. Meestal links net onder mijn ribben, of onderbuikpijn, en soms lijkt het dat mijn hele buik zeer doet, (dikke darm?). Daarbij heb ik vaak last van mij ogen, uitslag op Mijn kin, voorhoofd, rug en hals + vaak houd ik vocht vast en lijk ik vaak 6 maanden zwanger en obstipatie afwisselend met lichte diarree is mij ook niet vreemd.

Thuis denken ze dat het een melk allergie oid is. Dus ik probeer melk te vermijden. Maar nu heb ik dus enkele dagen geen melk gehad en Mn buik bleef platter. Maar ik at gisteren 2 broodjes met pindkaas en ik kreeg drie uur na de lunch weer die buikpijn joh! Vanochtend was het pas weg. Tijdens t ontbijt had ik een halve eetlepel pindakaas door mijn havermout, en drie uur later heb ik weer last.

Zijn dit symptomen van iets?
Omdat ik dus al langer buikpijn heb, ben ik vaker bij mijn huisarts geweest, maar k word telkens weggestuurd met meer vezels eten en zakjes met poeder drinken. Maar het helpt niet. K ga niet al te graag naar de dokter meer!

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
7 jaar geleden
De huisarts geeft altijd de oplossing die in de meeste gevallen goed helpt. Maar welke oplossing dat ook is, die zal niet bij iedereen helpen. Misschien bij 90% van de patiënten wel, maar bij 10% dus niet. Het is dan de bedoeling dat die 10% terugkomt. De huisarts kan dan iets anders proberen. Ga dus gewoon terug naar de huisarts, en geef hem alle informatie die je hebt. Als je de huisarts geen kans geeft te helpen, is het geen wonder dat hij je niet helpt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag via je huis arts een vervolg onderzoek aan. Mogelijk eerst bloed enz. Dan mogelijk een doorverwijzing .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sowieso bedankt voor t reageren! Wordt zo'n onderzoek vergoed?
Cryofiel
7 jaar geleden
Pas op met het zomaar innemen van allerlei supplementen. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan schadelijk zijn. Magnesium is in dat opzicht een berucht voorbeeld. Het is sinds ongeveer twee jaar echt een hype in de alternatieve wereld. Als het goed is zal deze hype vanzelf weer uitdoven, net als de vorige hypes (wie herinnert zich nog zink, selenium, en al die andere spullen die iedereen altijd zou moeten nemen?). Maar goed, magnesium remt de opname van calcium. Dat merk je over een jaar of 15: dan krijg je ineens osteoporose (broze botten). Magnesium remt ook de opname van een aantal vitaminen. Als je nou echt een tekort hebt aan magnesium, moet je natuurlijk gaan aanvullen. Maar zolang je geen tekort hebt, kun je juist beter *niet* gaan aanvullen.
tinus1969
7 jaar geleden
Lees eens wat over FODMAPs.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Magnesium slik ik 3x in de week! Formaps is op zich een goed idee! Alleen durf ik dat niet op eigen houtje te doen..

Antwoorden (3)

Dat valt hier niet te beoordelen of je een allergie hebt.
Maak een lijstje van wat je wanneer eet en wanneer je buikpijn hebt. Misschien is er dan een logica te ontdekken. Nu uit wat je schrijft zou ik denken dat het aan de pinda's van de pindakaas ligt

Toegevoegd na 48 seconden:
Maar je noemt alleen die dingen maar, misschien heb je intussen onbewust ook iets anders gegeten. Een appel of een koekje
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ontbijt was, banaan/peer/halve avocado/havermout en chiazaad. (09:00) Tussendoortje een blokje pure chocolade (geen zuivel), en dan 2 broodjes met pindakaas/appelstroop en pindakaas/aardbeienjam (12:00) en koffie. En dan rond 15:00 die buikpijn.
Cryofiel
7 jaar geleden
Die buikpijn KAN door een allergie komen... maar er kunnen zo enorm veel andere oorzaken zijn, dat je echt een arts nodig hebt om een diagnose te stellen. En misschien zelfs een internist of een gastro-enteroloog.
Altijd verstandig om een bezoek aan de huisarts te doen met dit soort klachten, maar dat heb je al gedaan en daar schoot je weinig mee op.

Dit zijn inderdaad symptomen van een allergie.
Je bent goed bezig met uitzoeken waardoor het komt.
Hier zijn ook allergie testen voor.

Wat jij doet is een eliminatie / provocatie test:
Je elimineert (stopt met eten) dat waar het door zou kunnen komen.
Als de klachten weg blijven of minder worden, provoceer je door het toch nog een keer te nemen.
Als je klachten dan weer terugkomen weet je bijna zeker dat het daar door kwam.

Pinda's en dus pindakaas is een bekende waar best veel mensen allergisch voor zijn.
Voor melk zijn niet zo veel mensen echt allergisch (kan wel), meer zijn intolerant, dan krijg je voornamelijk gasvorming (o.a. een dikke buik) maar geen uitslag.

Het kan ook dat je meerdere dingen hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De buikpijn en uitslag hoeven niet met elkaar in verband te staan.
Wat ik zo hoor over je buikpijn en je stoelgang, zou het wel eens om aanvallen van "diverticulitis' kunnen gaan, zeker als de pijn ook naar de onderrug uitstraalt.
En als ik dan ook nog lees van havermout, zaad en zo, dan lijkt het me steeds waarschijnlijker. Diverticulitis komt voort uit diverticulose. Diverticulose is een of meer uitstulpingen in de dikke darm. Blijven daar bepaalde etensresten in zitten die niet met de rest meegaan, kan zo'n divertikel gaan ontsteken en spreken we van diverticulitis. Alleen de MDL arts kan dit vaststellen door met een camera in de dikke darm te kijken. Diverticulose is niet te verhelpen, alleen is het heel goed mogelijk om te voorkomen dat het diverticulitis wordt, door op je voeding te letten.
Bespreek het met de huisarts of u het volgende een weekje uit mag proberen; Geen rauwkost, bruine bonen, capucijners, erwtensoep, zaden, pindakaas met stukjes noot, en havermout eten. Ga zoveel mogelijk naar het toilet en drink minstens 2 liter per dag.
Mocht de pijn na een week helemaal verdwenen zijn, kan uw huisarts u vertellen wat u wel of niet teveel mag eten.
In ieder geval, beterschap.
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Aan de ene kant zeg je dat alleen een MDL-arts kan vaststellen of er sprake is van diverticulitis, aan de andere kant zeg je dat je dit zelf kunt vaststellen door een week een onthoudingsdieet te volgen. Verder wel een goed punt om eens aan diverticulitis/diverticulose te denken.
svetivlas
7 jaar geleden
Sorry, maar ik kan nergens terugvinden dat ik geschreven heb dat men het zelf vast kan stellen door een weekje een speciaal dieet te volgen.
Ik schreef dat patiënt, in overleg met de huisarts, een weekje kan kijken of dit verlichting brengt. En is dit inderdaad het geval, kan de huisarts overwegen om de MDL arts eens te laten kijken of dit het geval is.
Zolang de MDL arts het niet heeft vastgesteld, blijft het woord "vermoedelijk" ertussen zitten, maar ook in dat geval is patiënt van de pijn verlost.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw uitgebreide reactie. Water drink ik meer dan genoeg, inderdaad ik heb ook vaak last van onderrugpijn.. Is het alleen mogelijk met een camara, niet met een scan?
Hoe bedoeld u dat u dat vooral denkt door de havermout en zaden? Daar zit toch juist veel vezels in ?
svetivlas
7 jaar geleden
Vezels zijn heel goed voor je als je diverticulose hebt, echter als je diverticulitis hebt, is het juist andersom. ff geen vezels tot de ontsteking voorbij is. Begrijp me goed, diverticulose, ( als je dat hebt ) zijn die uitzaksels in je darm en geven normaal geen last. Raakt er een ontstoken, dan heb je diverticulitis en dat geeft pijn.
Is bijvoorbeeld het eten van volkorenbrood uitstekend om diverticulitis te voorkomen, dan zal dat witbrood worden als je diverticulitis hebt, omdat dan vezels het herstel tegenwerken.
Ik zeg nogmaals "als je diverticulitis hebt" , want spot niet met pijn in de
onderbuik. Overleg mijn voorstel van het weekdieet met je huisarts.