Kan ik ondanks overgewicht en een klein beetje pijn in de knieën toch traplopen als oefening? Of ben ik dan juist dom bezig?

Andere jaren hielp dit mij om wat gewicht kwijt te raken. Ik bouw het rustig op: 4 x naar 4 hoog (bovenste verdieping), dag rust, 6x, rust etc.
Met muziek via koptelefoon anders saai. Hele lichaam doet mee, na afloop voldaan gevoel.

Echter, dit jaar beetje kniepijn. Ben ook wat aangekomen, dus juist hard nodig. Naast de zeer bekende andere maatregelen natuurlijk, die ik ook doe: fietsen, wandelen en binnenkort weer zwemmen.

Voordeel: kost weinig tijd, kan met elk weer, kan even tussendoor, vermoeiender dan die andere sporten, dus verhoging stofwisseling. Effectief, is mijn ervaring.

Maar: verpest ik juist zo mijn knie niet, of kan ik dit gewoon doen op basis van pijn: die is nu 1,5 op een schaal van 10. En zakt weer terug naar 0,5. Was altijd 0.

Zorgen dat ie onder de 2 blijft? Ik hoop dat de knieën sterker worden, zodat de pijn (nou ja, een beetje dus maar) weer zakt naar 1 of minder...Reeële hoop?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dat is zeker mogelijk alleen moet je daarbij wel de grens bewaken zoals je nu dus deels al doet. Ga mss wat vaker te traplopen ipv meerdere teappen in 1x, dat vermindert de piek belasting. Probeer wat meer te lopen of te fietsen aangezien dit relatief lage inspanningen zijn. Als ondersteuning wbt afvallen kan je ook aan krachttraining denken, je wordt niet meteen gespierd hoor, maar spieren verhogen je verbruik. Denk aan grondoefeningen of de boodschappen een paar keer extra optillen. Sterkte iig..ik ben zelf behoorlijk afgevallen door hiermee te beginnen
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Piekbelasting verspreiden, goed idee! En leuk te lezen dat kleine aanpassingen helpen.

Andere antwoorden (1)

Dat zou ik maar niet gaan doen omdat met je gewicht op je knieën drukt je kan de kans krijgen om je knieën te breken ga lopen dan 1 minuut rennen pas je eet patroon aan en veel water drinken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Waar haal je het vandaan dat je knieën kunnen breken met traplopen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is geen antwoord op mijn vraag, geen onderbouwing, jammer.