Wat zijn de risico's van het een of enkele dagen niet dragen van een therapeutisch elastische kous (TEK)?

Er is een steunkous bij mij aangemeten vanwege vochtophoping na een voetoperatie, het vocht is ondanks 3 weken zwachtelen niet verdwenen en de dermatoloog dacht ook niet dat dat nog zou gebeuren, vandaar die TEK.

Tijdelijk heb ik nu kousen uit het ziekenhuis, witte dunne dingen, waarvan ik er twee over elkaar moet dragen. Het probleem is alleen dat die dingen enorm knellen. De afdrukken staan in mijn been en voet, ermee lopen is pijnlijker dan zonder die dingen. Nu vraag ik mij af of er (grote) risico's verbonden zijn aan het niet dragen van deze tijdelijke kousen totdat het aangemeten exemplaar over twee weken klaar is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Ivana
7 jaar geleden
Op zich is niet dragen niet zo'n drama, tenzij je verschrikkelijk pijn in je been krijgt. Maar je kan natuurlijk ook zolang de elastische zwachtel blijven gebruiken ook al doet dat weinig. Het voorkomt in ieder geval nog verder ophoping van vocht.

Het beste antwoord

Die risico's vallen wel mee. In principe kan je verwachten dat het vocht in je been dan wel wat toeneemt; er vanuit gaande dat die kousen die je nu hebt wel iets doen.

Het vocht in je been, en de zwelling die daarbij komt, kan pijnklachten geven of juist een dood gevoel in je been. Je schoen kan strakker komen te zitten, ook dat kan pijn doen.
Als het vocht te lang blijft dan kan het huidafwijkingen geven; denk aan eczeem, maar ook wondjes kunnen makkelijker ontstaan en door het vocht maar slecht genezen. Ik ga er vanuit dat het vocht niet zo lang zal blijven dat dit echt een probleem zal gaan worden.

Als het goed is is de kous waar je nu op wacht opgemeten toen je been zo goed mogelijk afgeslonken was. Als er dan weer veel meer vocht in je been zit dan kan het aandoen van de aangemeten kous een probleem worden, soms is er zoveel vocht dat het gewoonweg onmogelijk is geworden. Als je de kous met veel pijn en moeite aan hebt gekregen kan die enorm knellen totdat je been weer meer geslonken is.

Aan de andere kant, als de afdrukken van je huidige kous steeds in je been staan dan werken deze dunne dingen ook niet afdoende. Mogelijk doen ze dan zelfs meer kwaad dan goed; dat kan ik via GV natuurlijk niet beoordelen.

Is het niet verstandiger om je been gedurende de wachttijd gewoon te laten zwachtelen? Dat is even geregel voor je huisarts, maar dan wordt het vocht wel zo efficiënt als mogelijk is afgedreven en hoef je je om kwalijke effecten geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Compleet. :)
Plus!!