Kan een allergie spontaan ontstaan?

Mijn zwager (40) ging vorige week een eind wandelen. Korte tijd nadat hij thuiskwam, kreeg hij een rode uitslag op zijn voeten. Mijn zus nam hem mee naar de dokter; daar werd hij niet goed, zijn bloeddruk zakte volledig weg. Met twee adrenalinespuiten was hij er weer redelijk bovenop gekomen, maar gisteren had hij weer (in mindere mate) last van rode uitslag, nadat hij even in de achtertuin gezeten had.

Blijkbaar heeft hij de eerste keer een anafylactische shock gehad, naar nu gedacht wordt vanwege een allergie voor bepaalde grassen.
Hij heeft zo'n zware reactie echter nooit eerder gehad.
Kan een dergelijke allergie spontaan ontstaan, of kan je daar jarenlang 'drager' van zijn zonder dat het tot uiting komt?
En kan je daar nog overheen komen?

NB. En kan dit samenhangen met hooikoorts?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.7K
Reddie
7 jaar geleden
Een allergie voor grassen waar je uitslag van krijgt op je voeten? En waar je een anafylactische shock van krijgt?
Dan moet je wel erg veel fantasie hebben.
fremar
7 jaar geleden
Anafylactische shocks worden veroorzaakt door een allergeen. Een allergeen is een lichaamsvreemde stof die een allergische reactie kan veroorzaken. Het is de stof waar je allergisch voor bent. Er zijn een heleboel verschillende allergenen. Een bekend voorbeeld is een sterke reactie op een bijen- of wespensteek. Andere voorbeelden van allergenen zijn voedselbestanddelen (zoals pinda’s, noten en melk), bepaalde geneesmiddelen en natuurlatex. In sommige gevallen is zelfs een spoor van zo’n allergeen genoeg om een anafylactische shock te veroorzaken.
Ivana
7 jaar geleden
Fremar +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het enige wat ik kan helpen is dat ik pas op latere leeftijd hooikoorts (pollenallergie) heb gekregen.
fremar
7 jaar geleden
er zijn tests die kunnen uitmaken waar hij allergisch voor is,vraag eens aan je arts.Het kan niet zijn als je dit in dergelijke situatie niet zou weten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie, tja, het is een optie die nader onderzocht gaat worden. Maar uiteraard sta ik open voor je suggesties.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staan prima antwoorden, verder zijn alle opties in je uitleg mogelijk.
Even out of de box denken: Nieuwe schoenen?

Antwoorden (2)

In zekere zin kan een allergie spontaan ontstaan, zonder een soort 'incubatietijd'. Een dergelijke reactie wordt een anafylactoïde reactie genoemd.

Itt een anafylactische reactie is hiervoor geen sensibilisering nodig voor het antigeen, waarbij eerst IgE aangemaakt moet worden voordat er een reactie plaats vindt. Bij anafylactoïde reacties is deze sensibilisatie niet nodig: de allergenen hebben zelf een vasoactieve werking, die histamine stimuleert, zoals bijvoorbeeld bijengif. Er is dan ook geen IgE aantoonbaar.

Of ook hooikoorts een stimulerend factor is weet ik niet maar mensen met een erfelijke aanleg voor bepaalde ziekten zoals astma, eczeem of allergische neusontsteking hebben een grotere kans op anafylaxie door voedsel, latex en röntgencontrastmiddelen. Deze mensen lopen echter geen verhoogd risico op anafylaxie veroorzaakt door injecties of steken.

Er bestaat (naast anti-histamine en corticosteroide) een mogelijkheid om de reactie van het afweersysteem “af te leren” door middel van het herhaaldelijk inspuiten van de uitlokkende stof, een soort vaccinatie met het allergeen.

Wat de werkelijke oorzaak van je zwager is kan alleen een onderzoek uitwijzen, hier kan nu alleen gespeculeerd worden wat het kan zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Anafylaxie
7 jaar geleden
Mensen kunnen inderdaad vele jaren zonder problemen, in aanraking komen met een bepaalde stof en dan plotseling een allergie ertegen ontwikkelen. Bij niet iedereen werkt het afweersysteem even snel. Soms ben je al jarenlang met een bepaalde stof in contact geweest, voordat je afweersysteem 'besluit' dat dit een stof is die geweerd moet worden.
Het afweersysteem heeft na dat contact ( en meestal vele contacten) de mogelijkheid ontwikkeld om in het vervolg met een allergie te reageren; dit wordt allergische sensibilisatie genoemd. Een gevoeligheid voor de stof.
Feitelijk herkent het immuunsysteem die stof dan als 'vijand' zoals een virus of bacterie en reageert dan eigenlijk onnodig met een ontsteking.

Je bent dus eigenlijk afhankelijk van je immuunsysteem en wanneer die ineens besluit dat het een bepaalde stof als indringer ziet, heb je ineens een allergie ertegen ontwikkeld en de reactie kan heel heftig zijn of soms ineens geaccepteerd worden door het systeem. Ikzelf woon aan zee en vaak aan het strand te vinden. Ineens besloot mijn afweersysteem de zon als indringer te zien en had ik als puber plotseling een zonneallergie. Overal jeukende bultjes waar de zon geschenen had. Elk jaar weer had ik er in de zomer last van en niets hielp...tot het ineens na jaren weer verdwenen was om nooit meer terug te komen.

Dat was dan gelukkig een onschuldige allergie, maar als een allergie met een anafylactische reactie of -shock gepaard gaat, is het zaak om de stof op te sporen en je er niet meer aan bloot te stellen. Bij deze reactie zal het afweersysteem massaal de bloedvaten wijd openzetten en valt de bloeddruk weg. Zonder snel ingrijpen kan dit dan tot de dood leiden. Het is dan uiteraard heel belangrijk dat je weet welke stof deze heftige reactie veroorzaakt heeft!
amc