Hoe verdrijf ik slaperigheid 's morgens?

Ik heb genoeg geslapen, maar voel me slaperig. Het gaat me nu niet om de oorzaken, maar om wat ik ertegen kan doen. Caffeine uiteraard, een koude douche. Andere korte-termijn-oplossingen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je @HannieH, daar heb je gelijk in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dit een blijvend patroon is of de vermoeidheid de gehele dag aanhoudt dan zou ik een afspraak maken met je huisarts. Dat het je niet gaat om de oorzaken kan je beletten in het zoeken naar een oplossing.
Als het koud blijft in mijn huis dan kan dat zijn door slechte isolatie of bijvoorbeeld een kapotte cv ketel of mijn vriendin die de deur weer eens open laat staan. Ik kan met een dekentje thuis gaan zitten, maar dat maakt het probleem niet minder en lost het al helemaal niet op. Dus als dit een blijvend probleem is dan zou ik over de korte termijn oplossingen als caffeine en oma’s huis-tuin-keuken middeltjes heen stappen en naar een arts gaan. Het is moeilijk om hier een antwoord te geven omdat er nog andere factoren een rol spelen in de mogelijke oorzaak en dus de mogelijke (korte termijn) oplossing.
- Leeftijd
- Gewicht en gewichtsevolutie
- Ben je de hele dag moe of alleen de eerste paar uren
- Hoe lang loop je er al mee rond
- Eventuele andere klachten
- Stemming Zoals reeds aangehaald in een van de vorige antwoorden is vaak het slaappatroon belangrijker dan het aantal uren slaap. Er zijn aandoeningen die je slaappatroon kunnen verstoren en waardoor jij denkt dat je genoeg geslapen hebt, maar dat je slaap gewoon slecht is. Een voorbeeld van een niet onfrequente oorzaak is slaap apnoe. Tijdens je slaap stop je dan een paar seconden met ademen waardoor je naar een zeer oppervlakkig slaapstadium gaat om weer te beginnen met ademen. Hierdoor krijg je te weinig diepe slaap, wat resulteert in vermoeidheid gedurende de dag. 'Uiteraard cafeïne' of energy blikjes zijn dan absoluut niet aan de orde hier, want dat gaat helemaal niks uitmaken.

Het beste antwoord

Ga juist niet beginnen met jezelf verzorgen maar probeer heel actief bezig te zijn met iets anders, vooral met anderen als dit kan.

Ik zal het toelichten, als je doodmoe je bed uit moet, (daar hebben veel mensen nu last van door het verzetten van de klok een paar dagen geleden), werkt als een zombie in de badkamer niet echt om weer wakker en fit te worden vaak niet.

Wat helpt is urgent iets moeten doen.
Als je bijv kinderen hebt en je moet die uit bed trekken, brood maken etc en allemaal met haast want je bent natuurlijk laat...... Dan ben je echt wakker en veel fitter als iedereen uiteindelijk de deur uit is.
Zoek evt iets dat daar op lijkt, ga nog even snel de wasmachine aanzetten, de kamer stofzuigen, het gras maaien. Maar doe iets! En zorg dat je een klusje doet waar je je aandacht bij moet hebben (niet te moeilijk natuurlijk, je belastingbiljet moet je niet gaan invullen als je half slaapt).

Het moet ook vooral iets zijn waar je bij moet bewegen, dan komt het systeem vanzelf op gang, en omdat je bezig bent gaat het ongemerkt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ , klopt ook helemaal :) De 'truc' is deels ook doorbreken van ingebouwde gewoontes zien te doorbreken in die vroege en nog slaperige uurtjes. Niet wij als mensen zijn lui of moe, maar ons brein neigt naar luiheid zodra er niet geregeld een kersverse opdracht bijkomt of verandert ;) Het gaat mbt deze vraag denk ik vooral om dingen doen heel vroeg, die voldoening en daarmee ook energie opleveren. Vooral klusjes die aandacht en alertheid eisen zijn die prima :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dank, ga ik proberen.

Andere antwoorden (3)

Energiedrankjes. Niet erg gezond, maar soms wel effectiever dan koffie.

Maar verder denk ik overigens wel dat het goed is om te zoeken naar een oorzaak, zodat je erachter komt wat je eraan kunt doen. Soms is een simpel tekort van een vitamine al een oorzaak en kun je dat oplossen met het eten van bepaald voedsel of voedingssupplementen. Het kan zelfs gevaarlijk zijn als je niets doet aan een tekort. Ik zou een diëtist of arts inschakelen als ik jou was. Als het niet iets tijdelijks is, uiteraard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/53375/Cliche_onderuit_gehaald:_koffie_maakt_niet_wakker.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk heb je gelijk dat het belangrijk is naar de oorzaken te zoeken. Ik ben in contact met arts en we weten waarschijnlijk de oorzaak wel. Maar kortetermijnoplossingen helpen wel de periode door te komen.
Ik ga geloof ik nog maar niet voor energiedrankjes. Maar bedankt voor je reactie.
Normaal is een stabiel slaap-waakritme belangrijkste en in mindere mate aantal uren slaap.Belangrijkste ook voor fit en helder overdag zijn is de kwaliteit slaap , vooral in liefste 4 uur achtereen..

Is het voor een korte tijd, bv examens, sollicitatie, lange autorit voor de boeg?
Dan helpt om wel tijdig te gaan slapen, 2 uur voor je deur uit moet tijd nemen voor douche en licht ontbijtje bv kwark of yoghurt met suikers (langzame koolhydraten, thee /koffie en daarna of een ronde buiten lopen ( evt trimmen) of in huis iets doen met vrolijke (indringende)muziek en meezingen enz
Succes!

Bron : slaapcentrum en eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst pak je een koude douche. Daarna een goed ontbijt nemen met 2 bakken koffie. Werkt altijd!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Als een complete koude douche "to much" is werkt alleen je hoofd onder de koude douche/kraan ook.