Wat kan er aan de hand zijn als je ineens last hebt van het volgende? Zweten, vlekken voor de ogen, duizelig, gehoor weg

Ik had dit vanochtend ineens, ik stond te luisteren tijdens een ochtend overleg en ineens voelde ik mij niet zo lekker.
Ik ging even zitten, maar het werd daar niet beter van. Het was ook wel wat warm op de afdeling.
Ik had last van de volgende dingen:

- ik werd echt spierwit volgens collega's
- ik zag bijna niks meer, allemaal vlekken voor mijn ogen
- mijn gehoor was bijna weg, net of iemand watten in de oren had gestopt
- mijn coordinatie was bijna weg, ik werd ondersteund om ergens anders te gaan zitten
- kon ook niet zo goed uit mijn woorden komen, kon alleen zeggen 'gaat niet goed'
- ik voelde mij ook duizelig en misselijk
- er stond koud zweet op mijn armen, rug, en voorhoofd.

Ze namen mij mee naar het kantoor waar het wat koeler was, en ik kreeg een bekertje water met wat suiker er in.
Het trok uiteindelijk wel weer weg, maar ik voel mij nog steeds een beetje slapjes.
Ben sinds dit weekend ook wat verkouden en kuch een beetje, dit zou ermee te maken kunnen hebben.

Ik ga sowieso bellen met de huisarts, maar weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Toegevoegd na 7 uur:
Bij de huisarts geweest, bloeddruk en hartslag was normaal.
Hoogstwaarschijnlijk flinke daling van de bloeddruk geweest vanochtend, wat precies bij mijn klachten past. Ik heb wel een formulier meegekregen voor bloedprikken, standaard pakketje voor vermoeidheidsklachten, voor de zekerheid. Niet gelezen wat er allemaal in zat, maar stond sowieso Hb gehalte, en schildklier waarden bij.

Ritsuka
8 jaar geleden
201.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik deze vraag hier zou hebben gesteld zou jouw eerste reactie zijn. ""NAAR DE DOKTER !!!"" Doe dat en hoor het later van je . Beterschap
Reddie
8 jaar geleden
Bij mij betekent dat altijd suikergebrek.
Precies die verschijnselen, zweten, ballen voor de ogen, oorsuizen, knikkende knieën.
Ik noem dat hypoglycemie, maar volgens flipjeboot mag ik dat niet zo noemen.
Bekertje water met suiker was dus een goed idee.
Ritsuka
8 jaar geleden
ik zat zelf eigenlijk ook al zoiets te denken, dat het met de suikerspiegel te maken zou kunnen hebben.
Zonet gebeld, en ik kan vanmiddag bij de huisarts terecht.
Reddie
8 jaar geleden
Het gaat overigens ook gepaard met onrust en angst. En dat is goed, want daardoor ga je adrenaline aanmaken die dan weer zorgt dat bijvoorbeeld de glycogeen reserve weer omgezet wordt in suiker, waardoor het probleem zichzelf eigenlijk oplost.
Ik heb het een paar keer per jaar. En het kan zelfs optreden kort na een maaltijd.
Mijn vader werd destijds door een arts aangeraden een glucosetablet bij zich te hebben.
Cryofiel
8 jaar geleden
In mijn ervaring kan dit inderdaad een acuut glucosegebrek zijn. Gaat bij mij meestal gepaard met gapen als het slechts in lichte mate is - of het gapen is het eerste symptoom en daarna wordt het erger. Een suikerklontje doet wonderen. Het kan bij mij ook een lage bloeddruk zijn in de hersenen. Ontstaat vooral als ik te lang heb gezeten of gelegen en dan te snel opsta. De combinatie kan ook. Na een fikse roeitraining stappen we uit. We brengen de riemen naar de loods en lopen daarna terug naar de boot. We staan dan op de steiger naast de boot. De boot moet nu uit het water worden getild. Dat doe je als ploeg van acht het makkelijkst door de boot boven de hoofden te tillen. Na een zware training staan we dus op de steiger naast de boot. We bukken ons om de boot vast te pakken. Het duurt even voordat de stuurvrouw het commando geeft de boot te tillen - al die tijd staan we dus met het hoofd naar beneden. Op commando van de stuur tillen we de boot uit het water tot boven de hoofden. We staan dan dus ineens rechtop nadat we een tijdje gebukt hebben gestaan. En dat na een fikse training. Ik heb wel eens gehad dat ik op dat moment bijna van mijn stokkie ging. Lage bloedsuiker (door de training) in combinatie met lage bloeddruk (door het plotselinge gaan staan). Vlekken voor de ogen, wattig gehoor, een soort van draaierig, en totaal slap. Niet handig als je net een boot boven je hoofd hebt...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
/Ménière ? Vanwege het gehoor , weg \. Gehaast , gespannen , slecht ontbeten en dan ineens stil zitten . Dat zijn meestal de onschuldige Triggers . Dan een te lage bloeddruk , suiker spiegel,maar hier vandaan kan alleen maar gegist worden . Dus naar de dokter . Ps Laat je bloed onderzoeken , hart filmpje , long functie enz . Btr schap .
Erna55
8 jaar geleden
Ik herken het ook. Vanaf mijn vroege jeugd heb ik dit zo'n 1 keer per jaar.
Vooral het koude zweet en het wattige horen en combinatie met krachtverlies herken ik.
Het helpt als ik iets zoets drink, dus met veel suiker erin.
Het gevoel van bijna flauwvallen trekt dan snel weg. Meestal voel ik me dan na een half uurtje weer "helemaal gewoon" . Ook heb ik altijd iets van biscuitjes in mijn tas.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie: ik kan me niet meer herinneren dat ik dat gezegd heb. Heb je een linkje, dan kan ik zelf ook even kijken waarom ik dat toen zei.
De term hypoglycaemie wordt overigens door leken vaak verkeert gebruikt. Medisch gezien kan een hypoglycaemie eigenlijk alleen voorkomen als bijwerking van diabetes-medicatie; afgezien van enkele uitzonderlijke situaties. Het is overigens niet mijn bedoeling om uit te maken hoe mensen hun klachten betitelen. Medische termen hebben vaak een erg scherp omschreven gebruik; door het foutieve gebruik kan dan makkelijk spraakverwarring ontstaan en dat probeer ik te voorkomen.
Ritsuka
8 jaar geleden
mijn bloeddruk is vaak wat aan de lage kant, en ik moet er al op letten dat ik regelmatig eet op een dag. Gok dat het inderdaad een combi is van bloeddruk en suikerspiegel, maar ik ga kijken wat de huisarts vanmiddag zegt. Ik heb alle symptomen opgeschreven.
flyingcrow
8 jaar geleden
Ritsuka,beterschap!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil je adviseren om je bloed te laten onderzoeken om te kijken of je soms te tekort hebt aan Vit. B12. Als je daar echt een tekort aan hebt dan kan je dit soort verschijnselen krijgen. Ik spreek uit ervaring!
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat hoeft Ritsuka niet voor te schrijven aan de huisarts. Als er reden is om B12 te laten meten, zal de huisarts dit zelf voorstellen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Laat dat soort adviezen nou maar liever over aan een expert, en dan het liefst een expert die Ritsuka kent en die ter plekke haar situatie kan beoordelen, daarbij rekening houdend met haar medische geschiedenis. Al die algemene adviezen zijn misschien goedbedoeld, maar ze kunnen de plank totaal misslaan en daardoor zelfs gevaarlijk zijn. Verder loop je het risico dat je de laatste mode in het alternatieve circuit achterna rent. Magnesium was bijvoorbeeld de afgelopen jaren erg populair in dat circuit als middeltje tegen alles. Gelukkig begint inmiddels het besef door te dringen dat magnesium voor sommige mensen in sommige gevallen enkele voordelen zou kunnen hebben, maar dat het zeker geen "altijd goed in alle situaties voor iedereen" middel is.
Ritsuka
8 jaar geleden
Bij de huisarts geweest, bloeddruk en hartslag was normaal.
Hoogstwaarschijnlijk flinke daling van de bloeddruk geweest vanochtend, wat precies bij mijn klachten past. Ik heb wel een formulier meegekregen voor bloedprikken, standaard pakketje voor vermoeidheidsklachten, voor de zekerheid. Niet gelezen wat er allemaal in zat, maar stond sowieso Hb gehalte, en schildklier waarden bij. Magnesiumcitraat slik ik al, ik heb snel last van spierpijn en heb gemerkt dat dit helpt. Ik krijg dit uit voeding ook al wel binnen, maar net niet genoeg voor mijn behoeftes.
Voldoende eiwitten let ik ook op, omdat ik met spieropbouw bezig ben.
tinus1969
8 jaar geleden
@Cryofiel, het is verstandig om niet alleen op de zogenaamde deskundigheid van de huisarts te varen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat klopt. Maar dat is nog altijd stukken beter dan alleen af te gaan op één of andere Internet-site. En het is al helemaal beter dan afgaan op mensen die zeggen dat je "zo ver mogelijk weg moet blijven van alle reguliere artsen". Geloof het of niet, maar zulke dingen worden echt gezegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarom staat er ook hierboven---Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.
Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts.
Velen delen hier kennis en ervaringen en daar is GV ook voor bedoeld.
Ik zie weer een aanval richting de niet reguliere geneeskunst.
Dat er ook in de reguliere geneeskunst mogelijk Meer fouten worden gemaakt is goed te begrijpen, er gaan in verhouding ook veel meer mensen naar toe.
Dus vind ik het uitstekend, dat je hier dan je kennis en vooral ervaringen kunt delen maar er telkens maar weer voor te waarschuwen, dat je er niets aan heeft het hier te lezen en je naar een dokter moet gaan.
is overcompleet en vaak nutteloos.
Er staat immers al, raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts.

Antwoorden (2)

Klinkt als een vasovagale reactie. Oftewel: (bijna) flauwvallen door stimulatie van de nervus vagus waardoor je hersenen tijdelijk te weinig bloed toegevoerd krijgen. Het kan veroorzaakt worden door allerlei oorzaken, van pijn tot extreme warmte, misselijkheid of zelfs niezen of naar het toilet gaan.

Zie bijvoorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vasovagale_syncope

Toegevoegd na 6 minuten:
Waarschijnlijk zou je zijn flauwgevallen als je niet op tijd was gaan zitten. Het beeld is eigenlijk heel herkenbaar: zwarte vlakken voor de ogen, oorsuizen, koud zweet overal (ik heb regelmatig zo'n reactie en ben echt kletsnat, regelmatig is niet alleen mijn hemd maar ook bovenkleding écht nat), licht in het hoofd, duizelig en misselijk, en spierzwakte vlak voordat je écht flauwvalt - tenzij het net op tijd wegtrekt of je dat voorkomt door bijvoorbeeld te gaan zitten of je benen omhoog te leggen.

Het lastige is dat de oorzaken nogal divers kunnen zijn, maar het zou heel goed een combinatie van factoren kunnen zijn geweest: je was al niet helemaal lekker, je stond rechtop (misschien wel langdurig?) en het was eigenlijk te warm. Als je dan ook nog eens misschien te laat was met eten of emotioneel was (of misschien bijna ongesteld moet worden danwel ongesteld bent?) dan kun je al een optelsommetje maken. Het is op zich niet iets om je zorgen over te maken, maar als het vaker zou gebeuren zonder dat je direct de aanleiding kunt achterhalen, kan het wel verstandig zijn om je huisarts om advies te vragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
ik had wel het idee dat ik bijna flauw aan het vallen was ja, gelukkig hielpen mijn collega's mij gelijk.
Ik stond rechtop, maar nog niet zo lang, 10 minuutjes of zo.
Mijn ontbijt die dag was gewoon stevig als altijd, en mijn pilstrip is nog lang niet op, dus dat was het niet. Ik heb al wel een paar keer eerder zoiets gehad, soms in mindere mate.
Ritsuka
8 jaar geleden
huisarts noemde het volgens mij ook dit, flinke daling van de bloeddruk.
Zoals anderen ook al aangeven zijn er eigenlijk twee mogelijke oorzaken, ofwel een te laag bloedsuiker ofwel een te lage bloeddruk.

Als je geen bloedsuikerverlagende medicatie gebruikt is een te laag bloedsuiker onwaarschijnlijk. Mocht je dat soort medicatie wel gebruiken en die ochtend toevallig ook weinig hebt gegeten dan is dit juist wel de meest logische verklaring.

Eigenlijk vind ik de klachten meer klinken als een lage bloeddruk. 's Ochtends, zeker als je nog moe bent, is je bloeddruk van nature al wat lager. Door de warmte in zo'n zaal daalt de bloeddruk nog verder. Dat tezamen kan zo'n lage bloeddruk geven dat de doorbloeding in de hersenen tekort schiet. Dat geeft klachten als een licht/ zwaar gevoel in het hoofd, zwart worden voor de ogen of zwarte vlekken zien, grauw wegtrekken, zweten. Als gevolg van de verminderde functie van je hersenen verlies je je coördinatie, kom je moeilijker uit je woorden, wordt je gehoor doffer.
Vaak trekt dit weg als je gaat zitten of (eventueel door flauwvallen) gaat liggen. Als de warmte het grootste probleem was dan zal het probleem echter blijven bestaan zolang je in die warmte blijft. Dat het pas beter ging toen je in de koelte kwam pas dus mooi in het verhaal. Het koude water kan dan ook helpen; het suiker daarin deed dan waarschijnlijk niets.

In deze zin is je vorige vraag ook nog interessant:
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/584138/voorkom-lichamelijke-inspanning-last-kuiten

De klachten die je daar omschrijft kunnen passen bij een vaatprobleem in je onderbenen. Bij sommige vaatproblemen in de onderbenen (denk bijvoorbeeld aan spataderen, maar er zijn andere mogelijkheden) kan het bloed na een tijdje stilstaan in de beenvaten wegzakken met een bloeddrukdaling tot gevolg.
Als dit inderdaad speelt dan kan het dragen van steunkousen de kans op weer zoiets verkleinen.

Voor de volledigheid moet ik nog even vermelden dit soort klachten ook verklaart kunnen worden door bijvoorbeeld een TIA (gezien het beloop niet een CVA!), hartritmestoornissen, hartaanval, eventueel zelfs hormonale of metabole afwijkingen.
Al deze problemen gaan gepaard met de nodige andere symptomen, die meestal meer op de voorgrond staan. Deze symptomen vermeld je niet; het lijkt me dan ook dat deze wel erg onwaarschijnlijk zijn.

Natuurlijk wel goed om naar je huisarts te gaan; via GV kan ik niets met zekerheid zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
bedankt voor uitgebreid antwoord.
Ik gebruik geen medicatie, ben alleen aan de pil (al jaren). Ik heb lichte spataderen in de benen (van die zogeheten 'spider-veins', zichtbare kleine bloedvaatjes). Vanmiddag ga ik vragen of ze alles een beetje na willen kijken, gewoon voor de zekerheid. Dingen als schildklier waardes en dergelijke is recentelijk al eens nagekeken, en dat was allemaal goed. (Vermoeidheidspakket voor bloedprikken, toen hadden ze iets van 5 buisjes nodig).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer goed antwoord, flipjeboot (+). Ik weet uit ervaring dat ook zittend iemand onderuit kan gaan bij te weinig eten (suiker tekort?). Ik heb ooit op mijn werk iemand die op die manier onwel geworden was plat op de grond gelegd, waarna hij weer bij kwam. Bleek bekend hiermee te zijn en zei dat ie door drukte zijn lunch had uitgesteld.
Overigens kan je ook zonder suikerziekte en bijbehorende medicijnen een suikertekort in je bloed krijgen na (zeer) zware inspanning.
Het grootste risico heb je daarop als je VOOR die inspanning denkt wat extra (druiven)suiker in te nemen omdat dan je lichaam meteen extra insuline aanmaakt. Daarna verbruik je bij die inspanning de resterende beschikbare suiker en duurt het te lang voor je lichaam weer suiker vrij maakt.(Was waarschuwing om geen suiker te nemen voor een roeiwedstrijd, hooguit direct voorbij de finish omdat je dan wel een aanvulling kunt hebben.)
Cryofiel
8 jaar geleden
@reinier, dat komt overeen met mijn eigen vermoeden dat ik een lage bloedsuikerspiegel heb direct na een zware inspanning. Dat kan een roeitraining of roeiwedstrijd zijn, vooral wedstrijden over 6 km of meer; het kan ook een zware indoortraining van een uur zijn. @flipjeboot, hoe waarschijnlijk is een daling van de bloedsuikerspiegel na zo'n zware inspanning? Ik eet nooit preventief suiker, wel eet ik twee tot drie uur voordat de inspanning begint een halve maaltijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka: die spider veins kunnen duiden op dieper gelegen spataderen; of je die hebt is alleen met een echo te bepalen. Helaas werken steunkousen voor die diepere spataderen veel minder goed dan bij de normale spataderen.
Lijkt me dan ook niet zo zinvol om dat na te laten kijken.
Als er recent al uitgebreid bloed is geprikt dan is het op zich vreemd om datzelfde lab nu weer te herhalen (ik begrijp uit je reacties op verschillende plekken dat de huisarts dat gedaan heeft.) Die uitslagen veranderen namelijk niet zo heel snel; de kans dat er nu een afwijking gevonden wordt is dan wel erg klein. Maar goed, met dit soort klachten is de geruststelling vaak belangrijk en daar zal je huisarts dan wel op uit zijn; niets mis mee natuurlijk. @Reinier: Dank je. Natuurlijk besef ik dat er andere redenen kunnen zijn waardoor het bloedsuiker daalt; inspanning is er ook maar een van. Die andere redenen zijn echter vrij zeldzaam, in ieder geval zeldzamer dan internet doet geloven. Daarom ga ik er hier expres niet dieper op in, maar op zich heb je volkomen gelijk. @Cryofiel: zoals ik hierboven al aangeef is zware inspanning ook een mogelijke reden van een bloedsuikerdaling. Bij elke inspanning daalt je bloedsuiker; hoe groter de inspanning hoe groter de daling. Op zich is de kans op een daling bij inspanning dus 100%
Bij gezonde mensen blijft het bloedsuiker eigenlijk altijd wel boven een bepaalde waarde omdat het lichaam op een gegeven moment extra glucose vrij zal maken. Bij zeer extreme inspanningen kan het gebeuren dat ook de glycogeen voorraden uitgeput raken; dan kan het lichaam geen extra glucose meer vrijmaken waardoor het bloedsuiker uiteindelijk wel verder zal dalen.
Dit laatste zien we eigenlijk alleen na echt extreme inspanning, bijvoorbeeld bij topsporters (duursporters) na een uitzonderlijk zware training/ wedstrijd of militairen na een flink gedrillde training.
Dit kan ook gebeuren na langere tijd vrij normale training als het lichaam tussendoor niet de kans krijgt om het glycogeen weer aan te vullen.
Hoe waarschijnlijk dit in jouw situatie is kan ik niet zeggen; ik denk niet waarschijnlijk. BIj de lichamelijke vermoeidheid kunnen laag-normale glucose waardes soms klachten geven die lijken op een hypoglycaemie. Ook dat klaart op na inname van suiker, maar dan nog is er geen sprake geweest van een hypoglycaemie in engere zin. Overigens zijn we hiermee wel ver af geraakt van de situatie van Ritsuka.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat bloed prikken was nu ik beter nadenk wel iets langer geleden, bijna een half jaar geleden. Vanavond maar lekker op tijd naar bed gaan.