Hoe bewaar ik mijn niersteen?

Ik ben vanochtend "bevallen" van een niersteen.
Omdat dit probleem om de zoveel jaar bij mij terug keert zou ik deze graag willen bewaren.
Wat is de beste manier deze te bewaren?
Droog? In een vloeistof? Wat voor vloeistof dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of je vraagt aan je huisarts/specialist of je steen door het lab onderzocht kan worden. Als je weet uit welk materiaal je steen is opgebouwd. Kun je misschien wel voorkomen dat je nog meer nierstenen krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Maar ik vraag geen medisch advies. Daarvoor ben ik bij m'n huisarts geweest en in het ziekenhuis.
Ik wil alleen weten hoe ik deze niersteen het beste kan bewaren. Droog? In vloeistof? Wat voor vloeistof dan?
ItisILeClerc
8 jaar geleden
ik bewaar de mijne al jaren in een plastic bekertje
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt ze wellicht (laten) ingieten in hars; mijn vader heeft ooit zelf een 'eigen' galsteen ingegoten.
Amadea
8 jaar geleden
Nierstenen zijn kleine brokjes afvalstoffen die hard zijn geworden (gekristalliseerd). Het zijn dus feitelijk geen stenen maar kristallen. De samenstelling is verschillend: meestal bestaat het uit calciumoxalaat, maar het kan soms een verbinding zijn met urinezuur of anderszins.
De kristallen kunnen niet heel lang bewaard worden, omdat dit enorm gaat stinken. Bronnen:
- http://www.isala.nl/over-isala/nieuws/pijn-door-nierstenen-snel-wegnemen

Antwoorden (1)

Nierstenen bestaan uit verschillende zouten; om welke zouten het precies gaat is afhankelijk van het soort niersteen. Normaal gesproken zijn deze zouten opgelost in de urine, maar doordat (om wat voor reden dan ook) de urine oververzadigd raakt met het zout slaat het zout neer en vormt zo een steen.

Nierstenen zijn dus oplosbaar in water, de ene soort wat beter dan de andere. Door ze in een waterige oplossing te leggen raken ze dus altijd beschadigd en mogelijk lossen ze gewoon geheel op.
Ik heb eigenlijk geen idee wat er zou gebeuren als je ze in een vette/olie-achtige vloeistof legt.

Zolang je zouten afschermt van vocht dan blijven ze gewoon intact. Ik zou dus zeggen dat je ze het beste in een afgesloten, droog potje kan leggen.

Overigens heb ik een patiënt die zijn nierstenen in een soort trofeekast bewaard. Hij bewaard ze in afgesloten plastic en glazen potjes. Sommige van die stenen bewaart hij op deze manier al een jaar of dertig; ze zien er nog goed uit.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nu je de steen hebt opgevangen kan het overigens zinvol zijn om hem (of een deel van de steen) te laten onderzoeken. Sommige soorten nierstenen zijn namelijk gerelateerd aan stofwisselingsziekten of infecties. Deze zijn zeldzaam en daarom wordt het onderzoek niet standaard gedaan, maar nu je de steen toch hebt...