Veroorzaakt stoppen met roken overmatige hoest?

Ik ben 1 maand geleden gestopt met roken, en sindsdien hoest ik de ganse dag. Ik heb vandaag 2x een paar trekjes aan een sigaartje gedaan en telkens hoest ik een uurtje niet.
Hoe kan dat nu?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
42.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoesten reinigt je longen . Mocht je kriebel hoest hebben neem een stukje pure chocolade . Hou vol !! Je bent er bijna ! Ja vaak na het stoppen met roken wat meer hoesten prima hoest die troep er uit. Mogelijk dat de nicotine of een andere stof de hoest prikkel vermindert .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar ik hoest vaak om de minuut en het houdt me uit de slaap.
Rieneke1
8 jaar geleden
Los van de schoonmaak die in gang wordt gezet na het stoppen, zit in tabaksrook ook een hoestdemper, plus een stof die de luchtwegen wijder maakt. Geduld Evarist, het kan gerust een aantal maanden duren, maar het gaat over.

Het beste antwoord

Je bent gestopt met roken : Gefeliciteerd en houd vol!!

Niet 1 of 2 sigaretjes/sigaartjes of zelfs maar een trekje nemen... niet raadzaam, niet slim, iedere keer dat je dit doet, moet je lichaam weer vanaf dag 1 de strijd aan gaan en dat is voor jou niet fijn.

Sinds ik zelf gestopt ben met roken, heb ik nog nooit zoveel gehoest. Het was zo erg dat ik naar de huisarts ben gestapt, die er geen raad mee wist.
De specialist [longarts] verzekerde mij dat ik geen uitzondering was.

Longarts: "Longen willen de geasfalteerde wegen die wij met al die gerookte sigaretten daar gelegd hebben eruit hoesten..."

Ook zei hij dat lichamen kennelijk verschillend reageerden. De een hoest 'nooit' meer na gestopt te zijn met roken en de ander hoest als nooit tevoren en blijft dat ook heel lang doen.

Nou helpt het ook niet als je bijvoorbeeld bronchitis of astma/copd hebt, maar dan nog ook mensen zonder deze longaandoeningen hoesten al dan niet heel erg of amper >> na het stoppen met roken!

Is het verklaarbaar : nee.

Succes met je strijd, hoop dat je echt stopt en dat je er steeds minder last van krijgt, bij mij is het na 5 jaar hoesten nu wel voorbij, ik hoest alleen nog als het moet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Antwoord : nee, stoppen met roken veroorzaakt geen overmatige hoest.

Toegevoegd na 11 uur:
HERSTEL

Antwoord: stoppen met roken KAN overmatige hoest veroorzaken. Bij de een wel, bij de ander niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Geen min van mij, wel fout antwoord. Door het stoppen met roken kunnen de trilhaartjes in de longen hun opruimwerk eindelijk weer opvatten. Dat gaat gepaard met hoesten: dat kan gerust 3 tot 6 mnd duren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat schrijf ik nou? Longarts: "Longen willen de geasfalteerde wegen die wij met al die gerookte sigaretten daar gelegd hebben eruit hoesten…" Ben ik hiermee te cryptisch misschien? N.B. Bij mij heeft het hoesten ca. 5 jaar geduurd ~ niet 3 tot 6 mnd.
Rieneke1
8 jaar geleden
Jij schrijft: Antwoord: nee, stoppen met roken veroorzaakt geen overmatige hoest. En dat is fout.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat klopt! Ik was , onbedoeld , tegenstrijdig.
Ik heb het al eerder in de 'bewerking' hersteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+10 voor jou.

Andere antwoorden (3)

Helaas ben je niet de enige. De meeste mensen die stoppen krijgen daarna vele last van benauwdheid en hoesten. Sommigen krijgen zelfs COPD ná het stoppen. Is het ddaarom gezonder om weer te gaan roken? Nee, dat niet. Wel is het beter om in etappes te stoppen. Vraag advies aan een longarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, Pokemon, dat is niet waar. Je kunt 'cold turkey' in een keer stoppen zonder hulp.
Als je dat niet lukt kun je hulp vragen bij de longconsulenten van een ziekenhuis.
Stellen dat het "beter is om in etappes te stoppen" is flauwekul. Niet juist dit antwoord : Min -
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gaat die benauwdheid mettertijd weg? Ik heb nu een puffertje nodig. Als ik rook niet.
Ik gebruik nicotinepleisters.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52 : Ik zeg niet dat in etappes stoppen beter is als je wilt stoppen, want de kans dat je het volhoudt is cold-turkey waarschijnlijk groter. Maar om benauwdheid te voorkomen is in etappes stoppen wel beter. Zoals Gesp zegt: dan wordt de verdoving van je beschadigde longen langzaam afgebouwd. Ik heb dit heus niet zelf verzonnen, maar van de longarts in het ziekenhuis. Kijk ook maar eens op de facebook- pagina van stoptober. 80 % van de mensen die 1 oktober gestopt zijn heeft flink last van hoesten en benauwdheid.
En ik ben het met iedereen eens dat doorrroken om die verdoving in stand te houden nog slechter is.
Rieneke1
8 jaar geleden
Van mij C+, want uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat geleidelijk stoppen een grotere kans van slagen heeft.
Rieneke1
8 jaar geleden
Alsjeblieft: http://www.scientias.nl/stoppen-met-roken-2015-vijf-wetenschappelijke-tips/
Ivana
8 jaar geleden
Als je in stappen stopt is stoppen voor je geest veel moeilijker. Je blijft er dan constant aan denken. Misschien dat het beter voor je lichaam is, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Wat zoveel wil zeggen als dat genezen altijd moeite kost. Kan je beter ineens doorbijten.
Of het waar is weet ik niet, maar ik denk dat door het stoppen met roken de "verdoving" van de luchtwegen verdwijnt en dat daardoor je longen en luchtpijp beter voelen wat voor rotzooi er allemaal op de wanden terecht is gekomen.
Het hoesten (kan een flinke tijd duren) is dan een poging de zaak schoon te blazen. Net zoals je gaat hoesten als je verkouden bent (=overmatig keelslijm wegblazen).

Geen sigaartjes tussendoor roken! Dat houdt die verdoving in stand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Juist!! De trilhaartjes worden wakker uit hun verdoving en kunnen hun opruimingswerk weer doen.
Het schijnt zo te zijn dat er stoffen in tabak zitten die je hoest prikkel kunnen onderdrukken. Verder na een tijd stoppen herstellen je trilhaartjes zich. Dit kan het hoesten veroorzaken. Bij Tabakinfo.nl en de site van het Rivm kan je lezen wat er in tabak zit en wat het doel daarvan is. Lees de bovengenoemde sites mocht je toch in de verleiding komen om weer te roken. Succes met stoppen