Waar kan ik een klacht neerleggen mbt tot aanmelding bij medische zorg?

Een goede 6 weken geleden heb ik een gesprek gehad met mijn huisarts met betrekking tot aanmelding voor medische zorg bij het LUMC. De wachtlijst zou ongeveer 5 weken in beslag nemen, waarna ik behandeld zou kunnen worden. Echter blijkt dat de aanmelding onzorgvuldig behandeld is en er tot gisteren helemaal geen gegevens bekend waren bij het LUMC.

Mijn huisarts heeft mij verteld dat zij 6 weken geleden persoonlijk heeft gesproken met een arts uit het LUMC en dat de aanmelding toen ook de deur is uitgegaan. Er is dus ergens sprake geweest van nalatigheid in het behandelen van mijn aanmelding.

Mijn vraag is, waar kan ik hierover een klacht indienen, zodat ik niet 6 weken voor niets heb zitten wachten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Hoezo een klacht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt me vrij logisch dat ik ergens een klacht kan neerleggen als ik door nalatigheid van een instantie een stuk langer geen behandeling kan krijgen en dus ook niet kan werken of kan studeren.
tinus1969
8 jaar geleden
Heel simpel: BIj het LUMC zelf. https://www.lumc.nl/patientenzorg/patienten/klacht-indienen/
Antoni
8 jaar geleden
Ja, @tinus1969, als Wavaria weet met welke arts zijn huisarts heeft gesproken kan hij met die website heel eenvoudig een klacht indienen. Prima reactie, lijkt mij!

Het beste antwoord

U dient of kan een klacht in te dienen bij het ziekenhuis. Het is vaag waar het is misgegaan, maar behalve als de huisarts een onderdeel is van een huisartsen praktijk is er niet iemand die onafhankelijk naar het handelen van de huisarts kan kijken en meestal heeft een ziekenhuis wel een onafhankelijke klachtcommissie die uit kan zoeken waar het misgegaan is en waar het antwoord op de klacht of suggestie toe verbetering vandaan dient te komen. En accepteer geen nee of dat de klacht niet in behandeling wordt genomen. Want als de klacht niet behandeling wordt genomen dan is de volgende stap waar U en andere terecht kunnen is de gemeente of de regionale gezondheidsraad. De gemeente als de huisarts niet reageert de klacht en de gezondheidsraad als het ziekenhuis niet reageert op de klacht.

Sommige klachtencoordinatoren hebben het niet over een klacht maar een suggestie tot verbetering, dus deze twee termen betekenen hetzelfde. Alleen op een suggestie hoef je niet altijd te antwoorden. Dus geef duidelijk aan of je wel of juist geen antwoord wil hebben op je klacht.