Hoe kun je voor langere tijd gezond staandwerken verichten?

Ik ga binnen kort (weer) in een fabriek werken. De eerste keer toen ik dit deed had ik na 8uren werken veel last van mijn rug en spieren.
Al het werk dat ik zal gaan verichten zal staand zijn.

Nu is de vraag hoe kan ik dit zo gezond mogelijk voor mijn lichaam doen?
zijn er misschien bepaalde bewegings- oefeningen die ik vooraf kan doen?
Of is het gewoon spierpijn van het werken waar ik en iedereen aan zal moeten wennen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt van bepaalde omstandigheden af, die ik in vraagvorm hieronder heb genummerd:
1. Voor hoeveel uur per dag (en week) ga je dit werk doen? Misschien is er een mogelijkheid dat je het langzaam opbouwt en niet direct voor 8u/dag gaat beginnen.
2. Waren de klachten na de eerste keer al na één enkele dag, of nadat je het werk al een langere periode gedaan had?
3. Is het werk wat je ook (deels) bukkend moet doen, althans niet volledig rechtopstaand?
4. Ga je gelijksoortige werkzaamheden doen als wat je de eerste keer deed? Verder zou ik zeggen: ken je beperkingen (veel last van rug en spieren na dergelijk werk), want anders kan het een pijnlijke aangelegenheid worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Buikspieren trainen, of eigenlijk je hele "core", daarmee ontlast je je rug.
Maar niet de dag voordat je begint zwaar gaan trainen, je wilt de 1e dag niet al met spierpijn beginnen.. Goeie schoenen, maar deze wel inlopen zodat je zeker weet dat ze goed zitten. Een rustige wandeling in de pauzes is beter dan in een kantinestoel hangen.

Antwoorden (3)

Blijf lopen , trek schoenen aan met dikke verende zolen , warme maar ventilerende kleding van onder tot boven . Begin met wandelen om je voort te bereiden . Als je staat gaat niet je knieën helemaal strekken , je voeten iets open en wat uit elkaar . En wat ik al zei loop zo veel mogelijk tijdens je werk . Staan is erger dan lopen voor je doorbloeding . Strekken en rekken is ook altijd goed. Sterkte ermee .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is vrij logisch dat een hele dag staan in het begin heel erg wennen is voor je lichaam en dat aan het eind van de dag zo ongeveer elke spier in je lichaam pijn doet, zelfs die waarvan je niet wist dat je ze had. Dat is echter heel normaal, en went vanzelf.

De eerste week is de pijn het ergst. daarna zul je merken dat je er aan gewend raakt, en dat je er geen last meer van hebt.

Belangrijk is dat je goede schoenen draagt, en dat je niet de hele dag helemaal stil staat ; probeer af en toe, ongeveer eens per uur, een loopje af te dwingen - al is het maar naar het toilet - en ga ook in de pauze niet helemaal stil onderuit zitten. Belangrijk is dat je bloed blijft stromen, dus dat je ook niet helemaal stil staat maar regelmatig van standbeen of positie wisselt als dat enigszins mogelijk is. Dat je goede schoenen en comfortabele kleding moet dragen staat natuurlijk buiten kijf. (En slappe gympjes zijn GEEN goede schoenen).

Het allerbelangrijkste - waar je helaas zelf niet zo veel aan kunt doen - is dat de werkhoogte en werkruimte gezond is afgesteld, zodat je niet met een kromme of holle rug hoeft te staan. Probeer zelf ook te letten op je houding, vooral je schouders en je nek. Voor werk waarbij je echt meer dan acht uur per dag moet staan, is je werkgever overigens wel wettelijk verplicht dat zo aangenaam en comfortabel mogelijk te maken en voorzieningen te treffen die gezondheidsklachten op de lange duur moeten voorkomen, zoals regelmatige pauzes en stastoelen, soms zelfs het verstrekken van geschikt schoeisel en voetsteunen. Sta daar op ; het gaat om je gezondheid. Ik weet dat je niet overal echt wat in de melk te brokkelen hebt, maar de wet is er duidelijk over.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie trouwens dat de aanbevelingen in België wat concreter zijn opgesteld; ze komen echter in de praktijk wel op het zelfde neer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien is je houding niet goed. Dit kan door vermoeidheid komen (door het staan), maar ook door een afwijking of een verkeerde hakhoogte van schoenen.
Het is ook onmogelijk om via deze weg het juiste advies te verkrijgen.
Een ergonoom, cesar- of mensendieck therapeut kan hier eens naar kijken. Hoe je staat, en wanneer het niet goed is advies geven over hoe het wel moet. Ook oefeningen kunnen dan op jouw persoonlijk worden afgestemd. Er zijn spierversterkende oefeningen, maar ook oefeningen om een verkeerde balans te herstellen zijn mogelijk.
Goede schoenen is natuurlijk een must. Misschien moet je werkschoenen aan? Wanneer deze onvoldoende of verkeerde steun geven kun je een podoloog raadplegen of een podotherapeut om zooltjes vragen.
Stel dat je een afwijking hebt, bijvoorbeeld in je rug, dan moet eerst bekeken worden wat het precies is. Een scan of röntgenfoto kan hierbij helpen. Ook kun je eens een fysiotherapeut, of een chiropracter bezoeken. Zij kijken ieder op een, voor jou persoonlijke, manier en stippelen een behandelwijze uit.
Wacht niet te lang met overbelasting verschijnselen. Probeer ze voor te zijn.
Werk ze, en veel succes!