Waarom heb ik ineens een waasje voor mijn oog?

Ik heb vandaag getraind (hockey) in de stromende regen. Ik had wax in mijn haar en na de training heb ik ineens een waasje voor mijn rechteroog. Ik heb al geprobeerd mijn oog te spoelen onder de douche maar het heeft niet gewerkt. Weet iemand hoe dit kan? En of dit vanzelf ook weer weggaat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Dat waasje is naar alle waarschijnlijkheid een dun laagje wax dat in je traanvocht terecht is gekomen. Of eventueel wat ander vuil dat in je ogen kan komen wanneer je je zweet of de regen wegveegt en daarbij per ongeluk wat vuil in je oog brengt.

Theoretisch kan het ook om de eiwitten uit ingedroogd traanvocht gaan; dit kan gebeuren als je tijdens het hockeyen je ogen langere tijd wijd opengesperd houdt zonder te knipperen, waardoor het traanvocht wat uitdroogt. Maar als dat de oorzaak zou zijn, zou je er al vaker last van moeten hebben gehad.

Tot slot kan het een mini-vliegje zijn dat in je oog is gekomen en dat nu is "uitgesmeerd" over je oogbol.

Maar gezien de omstandigheden houd ik de wax voor het meest waarschijnlijk. Die kan spontaan in je ogen spoelen, en je kunt met je vingers de wax van je voorhoofd naar je ogen hebben gebracht bij het wegvegen van zweet of regen.

Spoelen is goed, maar de wax zit wellicht ook onder je oogleden en in je oogappel. Je krijgt nooit alles weg, en je ziet al een waasje als er maar een miniscule hoeveelheid wax in je oog zit.

De beste oplossing: niets doen. Hooguit met een waaier (of een papiertje) lucht naar je ogen blazen zodat je wat gaat tranen; dat spoelt namelijk je ogen op een natuurlijke manier goed door. En verder: gewoon gaan slapen. De viezigheid (wax of iets anders) spoelt dan vanzelf weg. Morgenochtend vind je misschien een propje viezigheid in je ooghoeken. Als je dat weghaalt zal het probleem waarschijnlijk zijn verdwenen.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super bedankt voor je reactie! Voorlopig niets om me zorgen over te maken dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, ik zou graag willen plussen, maar dat gaat weer niet.
Cryofiel
8 jaar geleden
@tiesw, laat je weten hoe het vandaag gaat, na een nachtje slapen? Geef je ogen na het opstaan een half uurtje om alle eventuele restvuil weg te spoelen, en kijk dan of het waasje weg is. @crea, een virtuele plus is ook veel waard!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waasje leek vanochtend bij het opstaan nog aanwezig te zijn maar wat later was het waasje verdwenen. M'n oog is nog wel wat geïrriteerd dus helemaal normaal is het nog niet.