Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waardoor komt in in vlagen dorst, is dat een reflex?

Heel vaag vanuit opleiding ooit weet ik nog iets over iets reflexmatigheid ...

De plotse dorst komt en gaat in golven, los van bv zoutgebruik of bv meer zweten etc.

Medisch gezien ben ik bekend met slaapapneu en CVA met pauze van 30 jaar ertussen..( kip-ei verhaal niet uitgesloten)
Vorig weekend ben ik gezien door doktersdienst ivm waziger zien en "dronken" ruimtelijk gevoel , veel stoten enz en na overleg op SEH beland, waarna weekend opname neurocare.

Die vlagen dorst heb ik al iets van 2 jaar bijna..
Glucose, was tijdens opname ( zonder medicatie) normaal, andere labwaarden ook goed voor zover ik nu weet.
Tijdens bezoek nog aan de SEH kwam een grand mal weer in beeld. Medicatie Keppra kreeg ik al sinds revalidatie na ook een aanval kort na CT en mri vorig jaar.

Ben gelukkig weer thuis.
Is dan ook deze vorm dorst, iets dat past bij beeld cva en/of -epilepsie, of is nog ook alles ontregeld door de apneu ( deels centrale apneu/csas naast wat osas)?

Bloeddruk is gaandeweg beetje laag geworden maar niet hinderlijk en hart is grotendeels ook normaal .

Weet jij het antwoord?

/2500

Dorst is geen reflex. Dat het in vlagen komt, is omdat dorst juist heel langzaam opkomt, maar heel gemakkelijk gemaskeerd wordt door waar je (je hersenen) mee bezig zijn. Als je daar even mee stopt kan het ineens (hevig) toeslaan.