Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kun je ook aan 2 kanten zoiets als carpaal tunnel syndroom krijgen?

Tijden geleden met ook deze klacht naar huisarts geweest en ook neuroloog.
Lastig behandelbaar werd gezegd; fysio en andere houding etc.

Al poosje ( vooral bij plat op rug en in nacht) veel tintelingen in pinken en ringvingers, niet echt pijnlijk. nu ).

Idem ( dan soms eenzijdig) ook dit bij trainen/oefenen op de hometrainer.
Vooral NA oefenen, 1-3 minuten daarna, maar trekt ook weg na poosje. Dan ook steeds en vaak duizelig ( soms zwarte spikkels voor ogen).

Intussen ( in golven) vaak misselijk ( niet braken) en meer weeïg gevoel die duidelijk toeneemt bij beweging ) of sterk draaien)van hoofd met oor naar schouder.(s)
Voorover (vanuit zit) geeft meestal heftige duizeling, gepaard met nystagmus linkeroog.
Beide kanten, maar wisselt in heftigheid, en vaak gepaard met extra slikken.

Past dit ook bij CPS of is dit mogelijk iets anders?
En de hamvraag: hoe kan dit weer verdwijnen of minderen? :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoewel hierboven al twee zinnige antwoorden zijn gegeven, heb ik toch nog iets toe te voegen. Dat CTS aan twee kanten kan voorkomen is inderdaad juist. Overigens lees ik vrijwel nooit over de belangrijke tip die ik CTS lijders graag wil meegeven. Mensen met CTS die graag en veel fietsen moeten eens opletten of ze niet met een naar achter gebogen pols op hun stuur leunen. Als het ware met doorgezakte polsen. In dat geval raad ik aan de handrug, de pols en de onderarm in een lijn gehouden dus biet geknikt. Dat scheelt bij veel mensen met CTS en die " verkeerd" fietsen al een heleboel, maar niet altijd. Nu je de klachten meer aan de pinkzijde hebt is dat niet het klassieke beeld van een CTS. Bij jou lijkt de ulnaris zenuw betrokken te zijn in plaats van de medianus. ( sorry, ik weet niet of er Nederlandse namen voor deze zenuwen zijn) . Er is dus iets anders aan de hand denk ik. De misselijkheid en de nystagmus horen ook niet bij het beeld. Mogelijk hebben deze klachten niks met je CTS achtige klachten te maken, en is er geen verband. De oorzaken van nystagmus kunnen divers zijn, maar vaak ook wordt er nooit een oorzaak gevonden. Wel raad ik je aant deze klachten naar een neuroloog te gaan om uit te zoeken of er een relatie is tussen al die klachten, en vooral ook, wat er de oorzaak van is. Een onderzoek van de nekwervelkolom en de vaten in het hoofd hals gebied lijkt mij ook aangewezen.

Ja, dat kan ; ik heb het aan beide handen. Wel is (was) het erger in mijn voorkeurshand (links) omdat ik die natuurlijk nadrukkelijk meer belast, maar uiteindelijk is het niet alleen een kwestie van belasting maar ook van aanleg, en die aanleg is gewoon symmetrisch. Ook bij mijn moeder ( ik heb het niet van een vreemde ;-) waren de problemen altijd - en nog - aan beide handen. Ook bij haar geeft de inmiddels geopereerde hand (haar rechter) beduidend minder problemen. Wakker worden met slapende handen en tintelingen krijgen bij belasting van de polsen (fietsen is bij mij ook een zwak punt, maar denk ook aan tillen, wringen, snijden etc) is wel een teken dat je carpaaltunnelsyndroom kan hebben. De klachten in de ogen en duizeligheid horen er nadrukkelijk niet bij ; dat zou eerder op een andere aandoening van het zenuwstelsel kunnen duiden. Alleen de neuroloog kan de aangedane zenuwen doormeten en een definitieve diagnose stellen. Toegevoegd na 2 minuten: Ik lees nog even je vraag door, en zie vooral tintelingen aan pink en ringvinger ; die twee vingers doen bij carpaaltunnelsyndroom juist NIET mee. Ik vermoed dus dat het om een andere zenuw gaat, die niet door het peesblad in de handpalm gaat maar juister buitenlangs. Bij Carpaaltunnelsyndroom zitten de tintelingen juist in de duim tot en met de binnenzijde van de ringvinger. Buitenzijde ringvinger en pink is een andere zenuw. Het beeld lijkt dus niet te passen bij CTS , en wijst toch op een zenuwaandoening van andere / ernstiger orde. Moet ik toch weer "doorverwijzen" ;-) naar de neuroloog.

Pink en ringvinger is precies de andere zenuw dan die bij CTS. En de misselijkheid e.d. horen zeker niet bij CTS, tenzij je dat altijd hebt bij (zenuw)pijn, maar dat zal wel niet. Maar heeft de neuroloog niet de andere zenuw laten onderzoeken? Vreemd, want de nervus medianus (die het probleem geeft bij CTS) bezenuwt de duim, wijs- en middelvinger en de helft van de ringvinger, dus de beschreven klachten komen NIET door een CTS. Als het bij plat liggen gebeurt, zou het kunnen dat er teveel druk op je ellebogen staat (druk van het matras, of eventueel een te sterke buiging van de elleboog - ik heb bij lang liggen aan één kant ook standaard niet-pijnlijke tintelingen in pink en ringvinger en niet zelden word ik wakker met een totaal dode pink, maar dat trekt altijd vrij snel weer bij) maar het is me niet duidelijk of de andere beschreven klachten na sámengaan met de tintelingen in de vingers? Op de hometrainer zou dat ook door de zithouding kunnen komen, maar je andere klachten lijken mij eerder op iets met het evenwichtsorgaan of in elk geval niet op klachten door een zenuwbeknelling. Eventueel zou het ook vanuit de nek kunnen komen, maar dat lees ik niet zo duidelijk in je verhaal tot nu toe. Zijn je behandelaars ook op de hoogte van die bijkomende klachten, zoals misselijkheid en de nystagmus bij een bepaalde houding? Ik neem toch aan dat zij dat niet aan CTS wijten. In antwoord op je oorspronkelijke vraag: ja, carpaal tunnelsyndroom kan zeker voorkomen aan beide kanten. Dat gebeurt vrij vaak zelfs, en niet alleen bij zwangere vrouwen. Ik heb het ook aan twee kanten. Niet helemaal representatief want ik heb een onderliggende aandoening, maar toch. CTS ontstaat door een combinatie van factoren: een zekere aanleg kun je aan beide kanten hebben, maar ook een bepaalde (vooral repetitieve) belasting verhoogt de kans. Niet zelden zijn dat bewegingen die je met beide handen maakt. Ik weet dat jij minimaal gedeeltelijk rolstoelafhankelijk bent; is dat soms een handbewogen stoel; hoepel je soms zelf? Ik heb behoorlijk wat moeite moeten doen de handchirurg ervan te overtuigen dat ik écht niet van plan was ook binnenshuis m'n elektrische rolstoel te gaan gebruiken. Maar voor je handen en polsen is het voortbewegen van een handbewogen stoel niet bepaald een goede belasting, die zéker - aan beide kanten - CTS (mede) kan uitlokken. En zo zijn er meer bewegingen die je uitvoert met twee handen. Hoe het ook zij: je moet met deze klachten écht naar een arts(!)

ja dat kan ik heb dat n.l. ook en ben aan beide 2x geopereerd. dus ja je kan heb aan beide kanten krijgen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100