Wat betekent longinhoud 37%?

Ik ben vandaag naar mn longarts geweest. Wederom is gebleken dat ik een longinhoud van 37% heb. Ik vroeg me af wat dit nou betekende. Betekent dat ik 37% van mn longen gebruik of dat ik 37% longen gebruik voor iemand van mijn leeftijd of lengte bedoelen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Dat betekent dat je maar 37 % van de totale longcapaciteit hebt van een normaal gemiddeld persoon (voor vrouwen 4200 ml ; zie de bron hoe deze wordt berekend) en dat is dus eigenlijk minder dan de helft.

In de praktijk zal dat betekenen dat je een flinke beperking hebt van bijvoorbeeld je mogelijkheid om je in te spannen, of dat je lichaam niet voldoende zuurstof kan opnemen. Wat de precieze implicaties zijn in jou geval, zal de longarts met je besproken hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie bij eerdere vragen van je dat je scoliose hebt ; ik weet niet hoe erg deze is, maar een vervorming van de borstkas kan 1 van de redenen zijn dat je totale longvolume zo laag is, zonder dat je conditie of gezondheid daar per se onder hoeft te lijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed gezien, die aanvulling. Zo zie je maar dat het soms enorm loont om even de vragengeschiedenis erbij te pakken. Plusje. Ook bij een mechanisch beperkte capaciteit (zoals bij een ernstige scoliose) zal iemand zo'n beperking trouwens wel merken in de conditie. Maar er ligt dan geen (long)ziekte aan ten grondslag. Nu weet ik natuurlijk niet of dat hier het geval is; er wordt in de andere vraag een bocht van 60 graden genoemd, maar niet of dat het resultaat na de operatie is of de mate van kromming vóór de operatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Marleen, Het klopt dat mijn scoliose daarvan de oorzaak is. Ik heb een bocht van 60 graden. Dus dat is best fors. Maar bedankt voor je antwoord!! Groetjes