Hoe kunnen doofstomme mensen overleven?

Als je niet kan horen en kan praten hoe kan je dan verbaal communiceren met hulpverleners en autoriteiten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gebarentaal, lezen, etc.
Cryofiel
8 jaar geleden
Probeer het gewoon. Maak er maar een spelletje van (hoewel het voor doofstommen natuurlijk absoluut geen spelletje is). Met lichaamstaal kun je een heleboel dingen prima duidelijk maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We gebruiken de term doofstommen vrijwel niet meer, omdat praktisch alle doven tegenwoordig (al jaaaaren) eigenlijk ook leren praten op de dovenschool. Pas wanneer praten ook technisch niet mogelijk is, is iemand echt doofstom.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je kunt een heel verhaal vertellen zonder woorden te gebruiken:
https://www.youtube.com/watch?v=XrhDN-bm0rk Met geluid lukt het ook - zelfs als de woorden totaal onverstaanbaar zijn kun je goed volgen wat er gebeurt:
https://vimeo.com/29720808
Erna55
8 jaar geleden
Mensen die doof geboren zijn leren communiceren met gebaren.
Zoals kleine kinderen woorden leren, zo leren dove kinderen gebaren.
Op school leren ze gewoon lezen en schrijven.

Het beste antwoord

Voor doofstomme mensen zijn heel veel hulpmiddelen.
In direct contact (dus wanneer je elkaar kan aankijken) is het meestgebruikte hulpmiddel het liplezen en het lezen van lichaamstaal. Als een doofstomme jou vraagt waar hij heen moet op straat - bijvoorbeeld doordat de doofstomme je een briefje met daarop een adres laat zien - kan jij hem alsnog hardop vertellen waar hij heen moet, de meeste doofstomme mensen kunnen goed liplezen, alleen zal je duidelijker moeten articuleren en duidelijk moeten wijzen.

Hulpverleners kunnen op dezelfde manier vragen waar de doofstomme pijn heeft bijvoorbeeld. De doofstomme kan dan gewoon wijzen.

Doven kunnen dankzij internet relatief makkelijk onderling en met anderen communiceren via E-mail en instant messengers. Vroeger kon dat alleen via de fax of een speciale teksttelefoon. Ook kunnen dove mensen natuurlijk gewoon appen en sms'en. En via een webcam kunnen ze communiceren in gebarentaal.

In huis hebben ze vaak een deurbel en telefoon aangesloten op een flits- of trilsysteem. Dat flitst of trilt als de bel of telefoon gaat. Ook kan een hulphond helpen door hen te wekken of te waarschuwen als de rookmelder afgaat.

Iemand iets vertellen kunnen ze doen door gebarentaal of ergens iets opschrijven/typen.

Toegevoegd na 43 minuten:
Een kleine toevoeging: doofstom is een benaming voor mensen die doof zijn en (daardoor) moeilijk praten. In principe zijn ze alleen maar doof.
Doofstom is een woord dat vaak een nare bijsmaak heeft (zoals neger/zwarte in plaats van kleurling). Daarom kan je beter 'dove' zeggen dan doofstomme. Doofstomme wordt ook vaak gezien als aanduiding voor achterlijke mensen. En dat zijn doven absoluut niet! Tenminste: niet meer dan niet-doven ;)