Wat veroorzaakt mijn extreme pijn bij/na het plassen?

Hallo,

Sinds vanochtend heb ik ontzettend veel pijn tijdens/na het plassen. Het voelt niet branderig, het doet gewoon echt verschrikkelijk veel pijn. Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Het voelt alsof het alleen maar bij het einde van de urinebuis zit. Ik heb geen last van mijn blaas, en andere klachten heb ik ook niet, dus ik zit niet met vaak plassen/verkleurde urine of dergelijke.

De nacht daarvoor heb ik seks gehad met mijn vriend. Misschien een rare vraag, maar we zijn die avond naar de stad geweest, zou het kunnen dat onze handen vies waren en dat daardoor iets is gaan ontsteken? Die dag was ik ook naar het zwembad geweest, heb ik daar wat opgelopen? Ik zou anders echt niet weten wat het is. Blaasontsteking of een SOA is het zeker niet.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
75.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
pijn bij plassen klinkt toch echt als blaasontsteking. Hoe weet je zo zeker dat het dat niet is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"einde van de urinebuis"
Daarmee bedoel je de uitgang neem ik uit.
Dan gok ik op een wondje/sneetje waar de urine op inwerkt.
Bijvoorbeeld door een scherp randje aan een nagel. Beetje vergelijkbaar met een wondje waarin je wat zout krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is nu typische een vraag voor de huisarts. Laat je urine testen op blaasontsteking, pas dan kun je met zekerheid zeggen of je dit wel of niet hebt.

Het beste antwoord

Als dit geen blaasontsteking is (en dat kan het naar mijn mening wel degelijk zijn) dan kan het een ontsteking van de urethra (urinebuis) zijn: urethritis. Dit omdat je aangeeft dat de pijn echt zit aan het uiteinde van je urinebuis en je verder geen klachten hebt die passen bij blaasontsteking. Urethritis is een ontsteking van het slijmvlieslaagje van de urethra. Bij mannen komt zo'n ontsteking vaak door een SOA, maar bij vrouwen is dat meestal niet het geval.

Ik ga er vanuit dat je niet katheteriseert en dat je ook niet onlangs een onderzoek hebt gehad van de blaas waarbij bijvoorbeeld een katheter of een scoop in je blaas is ingebracht. Als dit namelijk wél het geval is, ligt de oorzaak van de irritatie voor de hand.

Los van dat soort meer mechanische irritatie komt bij vrouwen zo'n plasbuisontsteking vaak voor in combinatie met een blaasontsteking. Jij zegt wel dat je er zeker van bent dat je geen blaasontsteking hebt, maar aangezien een blaasontsteking niet altijd klachten geeft, kun je daar m.i. nooit helemaal zeker van zijn tot je het laat onderzoeken. Overigens kan de urinebuis ook ontstoken zijn zónder dat er sprake is van een blaasontsteking.

Een ontstoken urinebuis kan veroorzaakt worden door een bacterie, maar ook door andere zaken. Zo kan irritatie ontstaan door het gebruik van zaaddodende middelen of door te enthousiast je vulva wassen met te irriterende (chemische) middelen.

Wat ook nog kan, is dat je niet zozeer pijn voelt doordat de urethra geïrriteerd is, maar dat er ergens vlakbij de uitgang van de urethra door de seks een plekje is wat geïrriteerd is geraakt. Als dat maar dicht genoeg bij de urethramond zit, zal het gevoelsmatig erin of erbij zijn dat je de pijn voelt. Elk wondje doet pijn als het in aanraking komt met de zuren e.d. die in urine zitten, en het zou kunnen dat het wondje elke keer met plassen weer open gaat.

Kijk eerst zelfs even met een spiegeltje, of laat je partner kijken: goed je schaamlippen spreiden en eerst kijken of je de urethramond kunt vinden (sommige vrouwen hebben daar moeite mee). De urethramond, dus de opening van je plasbuis, bevindt zich tussen de clitoris en de vagina. Als je in dit gebied veel roodheid vindt of bijvoorbeeld een klein zweertje of wondje, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak van de pijn die je voelt bij of na het plassen. Zie je niets bijzonders en houden de klachten aan, dan zou ik als ik jou was contact opnemen met de huisarts en alvast wat urine laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een uitgebreid antwoord, dank je wel! Ik denk dat het een wondje was, na zo'n 4 dagen heb ik er geen last meer van gehad. Nogmaals bedankt.

Andere antwoorden (1)

Pijn bij het plassen kan allerlei oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is een ontsteking van de blaas. Maar er zijn ook andere oorzaken mogelijk, waaronder een chronisch overprikkelende blaas, een chronisch blaaspijnsyndroom (zogenaamde interstitiële cystitis) of blaaskanker.

Bij jonge vrouwen kan een blaasontsteking volgen op seksuele activiteit. Hoe dit komt is vaak onduidelijk, maar mogelijk speelt een verkeerd gebruik van de bekkenbodemspieren een rol.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
IC zonder pijn in de blaas en vaak plassen? Volgens mij is dat per definitie onmogelijk.
Antoni
8 jaar geleden
Ik vermoed dat een "overprikkelde blaas" wordt bedoeld op de website van je bron. Een "overprikkelende blaas" zou (taalkundig gezien) actief iets anders moeten (over)prikkelen. Wat wordt er dan precies geprikkeld?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
blaasontsteking na seks komt vaak doordat er met de vingers bacterien van de anus bij de plasbuis in de buurt gebracht worden.