Hoe komt het dat ik ziek en verkouden ben geworden na een nacht niet te hebben geslapen?

Waarschijnlijk verzwakt dan het immuunsysteem, maar gaat dat echt al zo snel, in 1 nacht! Wat gebeurd er precies met het lichaam?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als je moe bent heeft je lichaam minder energie, dat heeft je lichaam door en daardoor gaat het op 'spaarstand'. De energie die je lichaam nog heeft gaat het steken in de echt noodzakelijke dingen, en minder in de bijzaken. Dit zorgt er onder andere voor dat je spijsvertering vertraagt, dat je minder snel kan reageren, dat je het kouder krijgt (vooral handen en voeten, oren en neus).
Ook je weerstand wordt lager, je lichaam gaat geen energie steken in elk virus en elke bacterie de kop in drukken.

Je wordt niet in één nacht ziek overigens. Ziektes hebben een incubatietijd: de tijd die de ziekte erover doet om jou ziek te maken. Waarschijnlijk had je de ziekte al onder de leden en zat het virus te wachten tot het makkelijk door jouw weerstand kon breken.
Een nacht niet slapen kan dan de druppel zijn waardoor het verkoudheidsvirus jou ziek maakt.