'Snachts jeuk en veel plassen, hoe komt het?

regelmatig heb ik dat ik vooral door de weeks 2 tot 3 uur wakker lig voor ik in slaap val. Heb dan last van jeuk overal, hart bonken, en heel onrustig (ook veel plassen enz (3a4x per uur in die 2 uur)
Waar zou dit mee te maken kunnen hebben?

1.8K
Antoni
8 jaar geleden
Hoe het komt, weet ik niet. Het lijkt mij in ieder geval ernstig en vervelend genoeg om er een bezoek aan de huisarts voor te brengen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hmmm eens denken.
Douche je heel warm voor het slapen?
Dan krijg je overal jeuk omdat je huid uitdroogt. Hartkloppingen omdat je lichaam zijn warmte nog kwijt moet, maar dat niet kan vanwege je dekbed.
Van jeuk en hartkloppingen word je sowieso onrustig.
En veel plassen kan komen door de onrust of doordat je teveel drinkt.
Dus minder warm douchen of 's ochtends douchen ipv voor het slapen. En 's avonds minder drinken.
Als dit het niet is zou ik maar gewoon eens langs de huisarts gaan. Want met alleen deze informatie is het lastig gokken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Jeuk kan ook komen door het beddegoed, de nachtkleding, of het wasmiddel waarmee deze zijn gewassen. Probeer eens een andere stof en/of een ander wasmiddel, dan merk je snel genoeg of daarmee de jeuk vermindert. Maar eigenlijk word ik vooral getriggerd door de opmerking dat het wakkerliggen zich vooral doordeweeks voordoet. Dat doet denken aan iets dat te maken heeft met het werk dan wel met de school (ik ken de leeftijd van vraagsteller niet), of met werk of school van partner of kinderen. Ofwel: met een vorm van stress. Dat klopt dan weer met de verdere verschijnselen: het bonkende hart en de onrust. Het plassen kan een gevolg zijn van dat gevoel van onrust, van gejaagdheid, van nervositeit. Allemaal symptomen van stress.
Cryofiel
8 jaar geleden
Een andere optie is dat je op doordeweekse dagen andere dingen doet, en/of andere dingen eet en drinkt, dan in het weekend. Kijk eens of het daar aan kan liggen. Dit kan ofwel een overgevoeligheid zijn, ofwel je hebt bijvoorbeeld (zomaar een voorbeeld, er zijn vele andere mogelijkheden) suikerziekte zonder dat je het weet. Als je dan doordeweeks in de avond iets eet of drinkt dat invloed heeft op je suikerspiegel, of als je iets doet (sporten bijvoorbeeld) dat de suikerspiegel beïnvloedt, krijg je in de uren daarna last van de symptomen - precies als jij probeert in slaap te komen. Kortom: kijk eens of je iets kunt met de dingen die ik in deze en de vorige reactie benoem. Kun je daarmee zelf ontdekken wat de oorzaak is: prima. Zo niet: naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stress of drukte kan jeuk veroorzaken in bed. En veel plassen kan ook door stress komen. Door de week heb je het misschien drukker en meer aan je hoofd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt me verstandig om voor dit soort klachten toch even de huisarts te bezoeken.

Antwoorden (1)

naar de huisarts gaan en urine meenemen jeuk en plassen duidt meestal op iets met de nieren
succes