Waarom ben ik zo slaperig als ik last heb van Prikkelbare Darm Syndroom?

Als ik last heb van mijn Prikkelbare Darm Syndroom (of IBS) slaap ik heel veel. Hoe komt dit?

Toegevoegd na 6 dagen:
Hartelijk dank voor jullie reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk eens aan gluten!

Het beste antwoord

Het is bekend dat er los van darmklachten ook andere klachten veel voorkomen bij PDS. Het lijkt er bij te horen.
Uit de informatie over PDS:

" Hiernaast hebben PDS-patiënten vaak andere maagdarmklachten. Veel voorkomend zijn gasvorming, winderigheid, een opgeblazen gevoel, een opgezette buik, zuurbranden, slikklachten, een brok in de keel.
Voorbeelden van klachten buiten het maagdarmkanaal zijn vermoeidheid, spierpijn, rugpijn, hoofdpijn, problemen met plassen, onregelmatige menstruatie en pijn bij of na de seksuele gemeenschap."

Het komt dus veel voor dat er ook andere klachten genoemd worden door patiënten. Jij voelt je slaperig terwijl veel patiënten "vermoeidheid" aangeven.

Toegevoegd na 16 minuten:
De pijn en de klachten in je buik kosten je heel veel energie. Dan is het gevolg dat je je uitgeput voelt.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Moeheid behoort tot de overige vaak genoemde klachten buiten het maagdarmkanaal die veel mensen met PDS hebben, en is dus een symptoom wat er voor veel van jouw lotgenoten bijhoort. Waar die moeheid door ontstaat is op internet niet te vinden, maar wat ik over de ziekte lees is stress vooral een trigger tot een hevige aanval. En stress is vermoeiend. Bovendien gaat alle energie die je in je lichaam hebt op dat moment naar het verwerken van de problemen in het maagdarmkanaal, en hou je dus geen fut over voor andere activiteiten - wat resulteert in moeheid.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie ook de duidelijke uitleg van DfTg op http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/424021/periodes-moe
Het is een wisselwerking van stress, darmprikkelingen, en energietekort.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk! +