Welke stappen kan ik ondernemen om toch mijn baarmoeder te laten verwijderen als mijn gynaecoloog hier op tegen is?

Ik ben 28 en heb 3 kinderen, al 2 jaar lang ben ik 2 keer per maand ongesteld wat de laatste maand 3 keer is geweest, wegens deze klachten wil ik mijn baarmoeder plus hals verwijderen. Gynaecoloog wil dit niet doen omdat ik nog geen 30 ben. Mijn lichaam mijn keus, ik ben uitgekinderd. Welke stappen kan ik nu ondernemen dat het wel gaat gebeuren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar andere gynaecoloog gaan?
Castle
9 jaar geleden
Wat is het verschil tussen 28 en 30 jaar betreffende dit? Waarom geeft de Gynaecoloog aan dit wel op 30 te doen maar niet op 28?
Amadea
9 jaar geleden
Besef je wel dat je daar andere lichamelijke klachten voor terug krijgt? Die kunnen zelfs erger zijn dan de last die je nu hebt maar die met medicijnen onder controle kunnen worden gehouden. Je bent nog hartstikke jong, en kunt niet weten of jij over tien jaar een andere partner met een nieuwe kinderwens zult hebben!
Reddie
9 jaar geleden
@Amadea , dus nu ga JIJ bepalen wat er moet gebeuren?
Amadea
9 jaar geleden
Hoe kom je daar nou bij, Reddie? gast98054 beseft mogelijk niet dat het hebben van opvliegers, nachtelijk zweten, kwade buien, botontkalking en daarmee grotere kans op botbreuken, inzakken van tussenwervelschijven en daarmee kleiner worden, et cetera, allemaal het gevolg kunnen zijn van die operatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddy: Hierin deze reactie kan ik Amadea allen maar gelijk geven. Als er geen medische aanleiding/noodzaak is om deze operatie uit te voeren. De Gynaecoloog is per slot van rekening geen slager die op persoonlijk believen e.e.a. gaat verwijderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is het niet zo dat een patiënt een verwijdering zomaar kan eisen. Interessant onderwerp. Het zal toch ook niet zo zijn dat een arts tegen zijn zin en medische wetenschap in iets moet verwijderen? De leeftijd lijkt wat arbitrair idd. Uiteindelijk kan je kinderwens ook nog op je 40e ontstaan met een andere partner, maar zou je baarmoeder met je 32ste al lang verwijderd zijn. Amadea bepaalt niks, die vraagt zich af net als de gynaecoloog of er geen betere weg is. http://www.isala.nl/patienten/folders/5315-het-verwijderen-van-de-baarmoeder-bij-goedaardige-aandoeningen Er kleven nogal wat nadelen aan idd.
Rieneke1
9 jaar geleden
Zijn er geen alternatieven besproken? Eens met Amadea, het is een zware operatie met grote gevolgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke stappen kan ik nu ondernemen dat het wel gaat gebeuren? Net zo lang leuren bij allerlei doktoren tot je er een tegenkomt die wel wil verwijderen als dat je ultieme wens is. Zoals Rabelais aangeeft mag een dokter (en terecht in mijn ogen) weigeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet toch eigenlijk ook niet willen dat een arts met tegenzin aan je lichaam gaat sleutelen...
Daar zou ik me in ieder geval niet prettig bij voelen. Geef mij maar een arts die volledig achter de behandeling staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De bijwerkingen die genoemd worden is wanneer je je eierstokken laat verwijderen.
Amadea
9 jaar geleden
Lees de Isalafolder waar MrTomaat de link van geeft maar eens goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alternatief zijn hormonen rommel. Nee dank je. Ook door de Pil heen word ik ongesteld en prikpil word ik dikker van dus een spiraal ga ik niet eens proberen.
Erna55
9 jaar geleden
Een arts maakt een medische beslissing.
In je vraag vind je de arts niet degene die de beslissing maakt. Maar ik heb twijfels of hè zelf beseft wat de medische gevolgen van een baarmoederverwijdering zijn.
Je zegt dat je geen " hormonen-rommel " wilt. Maar na de operatie zul je toch minstens 30 jaar hormonen moeten slikken. Verdiep je eens in de verhalen van mensen die zonder baarmoeder leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp dat je vooral last hebt van je menstruaties, en dat dat de reden is dat je je baarmoeder wilt laten verwijderen. Echter, je gyneacoloog heeft hier een andere mening over. Jullie hebben beiden een goed punt te pakken. Neem in acht dat je gyneacoloog een medische kijk hierop heeft en bevraag hem/haar naar zijn/haar redenen om het niet te doen. Het wil er bij mij niet in dat je leeftijd de enige reden is (tussen 28 en 30 zit immers weinig verschil). In tussentijd zou je naar een tussenoplossing kunnen kijken, bijvoorbeeld het wegbranden van het slijmvlies in je baarmoeder. http://www.hevigbloedverlies.nl/hevig-bloedverlies/oplossingen/novasure
Of vraag je gyneacoloog naar oplossingen voor je probleem, een baarmoederverwijdering hoeft niet de enige mogelijke oplossing voor je probleem te zijn. Komen jullie er samen niet uit, vraag dan een second opinion bij een andere gyneacoloog. Maar, als je eerste gyn het niet doet bijv vanwege een landelijke afspraak (geen idee of die hierover bestaan, maar toch), dan zal een ander het ook niet doen. Ik zou dus allereerst hem/haar naar de beweegredenen achter zijn/haar beslissing vragen. Ik snap je punt dat het jou lichaam is en dat jij wilt bepalen wat hiermee gebeurt. Veel succes en wijsheid hierin toegewenst!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gynaecoloog is van mening dat vrouwen onder de 30 jaar nog wel eens van partner willen veranderen. En dat ik dan spijt zou hebben van mijn beslissing. Echter heb ik 3 kinderen waarvan 1 uit een vorige relatie en ik ben gehuwd. Het is geen standaard procedure om onder de 30 niet te opereren. Toch wel de handeling Die hier gehanteerd word. Op mijn vraag dus Als ik 30 ben doe je Het wel, zei hij JA. Dus nog 2 jaar ellende komt het eigenlijk op Neer, nou daar is het laatste woord nog niet over gezegd
tinus1969
9 jaar geleden
Het is een bekend (en oud) probleem.
Je mag elke medische handeling weigeren, maar je kunt geen medische handeling afdwingen. Zo zijn er heel wat mensen die graag een antibioticakuur of vitamineB12-injecties willen, maar ze niet krijgen.
Erna55
9 jaar geleden
@gast98054 : je zegt: het komt neer op nog 2 jaar ellende.
Daarmee ga je ervan uit dat na de verwijdering van je baarmoeder er geen ellende meer komt. Ik vrees dat je je hier erg op verkijkt. Het verwijderen van de baarmoeder geeft ook ellende.
Daarom nogmaals : verdiep je in verhalen van mensen die zonder baarmoeder leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
word dinsdag vervolgd bij de huisarts. Dank voor jullie antwoorden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Word vervolgd bij een ander umcg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met de reactie van Amadea en Erna. Als ik jou was zou ik alle voor- en nadelen eens op een rijtje zetten.
Heb jij je sowieso al verdiept in de gevolgen na een baarmoeder verwijdering?
Ik denk dat als je dit doet je nog wel eens van mening zou kunnen veranderen. Met wat je ook besluit wens ik je veel sterkte!

Het beste antwoord

Je vraag komt in principe neer op:
Is een arts verplicht een behandeling (die hij/zij zelf onverstandig acht) uit te voeren wanneer de patiënt hier expliciet om vraagt?

Nee, een arts is hier niet toe verplicht.
Net als dat jij als patiënt het recht hebt een behandeling te weigeren, heeft een arts ook het recht een behandeling niet uit te voeren.

Uiteraard kan je wel een second opinion vragen bij een andere arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ En dan ook nog: hevig bloedverlies is een indicatie voor het verwijderen van de baarmoeder, vaak menstrueren niet.
http://www.ziekenhuis.nl/behandelingen/b/baarmoeder-verwijderen/item820
Er zijn meer manieren om de menstruatie te verminderen of zelfs te stoppen, zijn die allemaal al besproken/geprobeerd, zo niet overweeg dat dan eerst te doen.
https://www.patient1.nl/encyclopedie/hevige-menstruatie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verder ben ik het ook eens met de reactie vanCrea met duidelijke bronnen!