Zijn er bepaalde middelen of toestellen om je mond vochtig te houden tijdens de slaap?

Hallo...

Ik kamp al een tijdje met een zeer droge keel tijdens mijn slaap 's nachts.

Ik heb een luchtvochtigheidsmeter en die geeft aan dat het 40% vochtig is binnen (ik weet niet of dat vochtig genoeg is?).

Zo ja, dan vraag ik mij af wat ik kan doen om mijn keel constant vochtig te houden tijdens mijn slaap want een fles water naast bed leggen helpt bij mij niet echt want meestal is het toch te laat want ik droog uit.

Heb last van droge huid en ogen. Overdag drink ik zo'n 1,5 à 2 liter water. Ik moet wel zeggen dat ik met mijn mond open slaap en dit kan misschien wel de oorzaak zijn van mijn klachten maar daar heb ik dus geen controle over.

Alle tips en adviezen zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
40% is voor een koele slaapkamer te droog.
Dat is afhankelijk van de temperatuur
Google op "ideale luchtvochtigheid" en je krijgt dit soort plaatjes:
http://www.vitalitools.nl/nl/luchtbevochtiger_advies.php
Cryofiel
9 jaar geleden
De hoofdoorzaak is het slapen met open mond. Een hogere luchtvochtigheid kan natuurlijk wel een beetje helpen, maar je zult een droge mond blijven houden zolang je met open mond slaapt. Als je met open mond slaapt doordat je niet door je neus *kunt* ademen (verstopping, scheef neustussenschot, of een andere oorzaak), kun je daar het beste eens naar laten kijken. Als je met open mond slaapt omdat je op je rug slaapt, kun je proberen een andere slaaphouding aan te leren. Je zou ook eens kunnen kijken naar anti-snurk-oplossingen. Er zijn anti-snurk-oplossingen die zich puur richten op het snurken zelf - die zijn in jouw geval niet geschikt. Er zijn ook veel anti-snurk-oplossingen die zich vooral richten op het slapen met gesloten mond. Zo'n oplossing zou voor jou wel eens heel geschikt kunnen zijn, ook als je niet snurkt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik slaap met naast mijn kussen een lapje met een paar druppels pepermuntolie, zodat ik vrij door mijn neus kan ademen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onder het motto "assumption is the mother of all f ups" "De hoofdoorzaak is het slapen met open mond."
Dat kan ook een symptoom zijn van het uitdrogen van het neusslijmvlies door te droge lucht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Middelen daarvoor kan ik zo niet bedenken. Probeer iets te bedenken waardoor je mond gesloten blijft, dat zal al veel helpen. Er bestaat zoiets als kunst-speeksel, maar mij lijkt me dat niet prettig. Maar als je naast een droge mond ook droge ogen en huid hebt (zeker in combinatie met gewrichtsklachten in andere vragen): ben je wel eens onderzocht op het syndroom van Sjögren?
Cryofiel
9 jaar geleden
Kijk, daar hebben we iets aan: iemand met echt verstand van zaken die dingen kan bedenken die terzake doen en die realistisch zijn. Da's stukken beter dan zomaar in het wilde weg wat dingen gaan bedenken die het "eventueel zouden kunnen" zijn. Ofwel: goeie opmerking, flipjeboot! Hulde!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@flipjeboot, aangezien ik zelf geen dokter wil spelen heb ik het nooit voorgesteld aan mijn huidige huisarts omdat die misschien weer het gevoel krijgt dat ik zelf dokter aan het spelen ben; dit soort slechte ervaringen heb ik helaas al vaker meegemaakt met andere huisartsen in het verleden. Ik heb wel zitten denken aan de ziekte van Sjögren maar dit is nooit onderzocht. Ik weet dat er een bepaald type bloedonderzoek bestaat om de diagnose vast te stellen maar ik heb wat schrik om dit zelf voor te stellen aan mijn huisarts. Ik heb namelijk schrik of deze arts ook het gevoel zou krijgen dat ik zelf dokter aan het spelen ben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En zoals jullie uit mijn oudere vragen al weten kamp ik dus ook met gewrichtsklachten, met name rugklachten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klinkt misschien raar maar ik krijg juist een droge mond als ik veel water of thee drink. Je zou eens kunnen proberen wat minder water te drinken en wat meer van iets anders
Cryofiel
9 jaar geleden
Een paar slaapmutsjes?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel: dank voor het compliment. Ik denk alleen niet dat een slaapmutsje handig is; alcohol zorgt voor een slechtere kwaliteit slaap en het droogt slijmvliezen uit... @ginger357: ik vind het altijd jammer als mensen tegenover een (huis)arts niet gewoon durven te benoemen wat hen bezig houdt. We leven nu eenmaal in een wereld met internet; het is onzin om te denken dat mensen er geen gebruik van maken. Dan is het dus onder anderen de taak van die arts om de informatie van het internet in een context te plaatsen. Jammer als collega's er een andere mening op nahouden.
Maar goed; je kan natuurlijk gewoon zeggen dat een andere arts dit suggereerde en dat je eens van je huisarts wil weten hoe reëel het is. Dan vertel je immers gewoon de waarheid. Dan kan hij bijna niet anders dan onderzoek ernaar doen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: dat slaapmutsje was het eerste dat me te binnen schoot toen ik de opmerking van MevrouwvandenBerg las, dat vraagsteller wat meer van "iets anders" zou moeten drinken. Ik had eerst een smiley geplaatst, maar die heb ik verwijderd omdat ik ervan uitging dat die overbodig zou zijn. Ik ben het helemaal eens met je opmerking dat een (huis)arts rekening moet houden met de realiteit dat mensen op Internet gaan zoeken. Dat doe ik zelf ook. Het maakt natuurlijk wel een verschil hoe ik, als patiënt, mijn Internet-"kennis" aan de arts vertel. Als ik zeg "dokter, ik heb even gezocht, en nu weet ik zeker dat ik aandoening X heb, dus nu _moet_ u mij medicijn Y voorschrijven!" - dan ga ik op de stoel van de arts zitten, en dat is niet de verstandigste handelwijze. Als ik echter vraag "dokter, ik zie op Internet dat de symptomen van aandoening X wel heel erg lijken op mijn symptomen. Wat denkt u, zou ik aandoening X kunnen hebben, of is dat onwaarschijnlijk, of misschien zelfs totale onzin?", dan ontstaat een gelijkwaardige dialoog. Althans, zo werkt dat bij mijn huisarts - en trouwens ook bij mijn tandarts.
Ritsuka
9 jaar geleden
goede manier om het gesprek met de arts te beginnen cryofiel.

Antwoorden (2)

Je kunt jezelf forceren door de mond te ademen door met pleister tape je mond dicht te maken als je gaat slapen.
Wel lichtjes natuurlijk, dat als het echt nodig is je wel erdoor kunt ademen, maar dat je probeert jezelf aan te leren door je neus te ademen.
Goed oefenen met dit overdag ook al te doen kan ook al een stuk schelen.

Toegevoegd na 1 uur:
in de eerste zin bedoel ik natuurlijk door de mond te ademen
Ritsuka
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Je bedoelt "door de neus te ademen", hoop ik? :)
Ritsuka
9 jaar geleden
haha, oeps
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb hetzelfde probleem, en de dokter schreef mij een jaar geleden daarvoor een soort tandpasta voor die 's avonds moest op het tandvlees gesmeerd worden waardoor er meer speekselvorming is en de mond niet meer zo droog is. Ben echter de naam van dit produkt vergeten, en heb er ook niet meer naar gevraagd omdat ik persoonlijk die pepermuntsmaak niet zo aangenaam vond, maar ja, dat is dan wel verschillend voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Diano, ik gebruik Paradontax als tandpasta, deze werkt naar het schijnt goed als je tandvleesproblemen hebt, maar wat betreft mijn droge mond/keel helpt het in ieder geval niet. Ik weet natuurlijk ook niet of je deze tandpasta bedoeld...
Een luchtvochtigheid van 40% in huis is aan de lage kant en kan je klachten verklaren. Een normale luchtvochtigheid in huis is tussen de 50 en 60%. Probeer elke dag goed te ventileren en zet eventueel een bakje water op de verwarming zodat dit kan verdampen. Tegen een droge mond kun je het beste een speciale speekselvervanger gebruiken, zoals Biotene Oralbalance http://www.leef.nl/mondverzorging/producten/zoek-op-probleem/droge-mond/biotene-oralbalance-gel-50g.html