Waarom begint Jeuk als je niet bezig bent?

Op het moment heb ik een schimmelinfectie aan mijn voeten.
Op zich niets erg, behalve die enorme jeuk 's avonds als ik in bed lig of als ik toevallig even niets aan het doen ben.

Daarom de vraag:
Waarom begint jeuk juist als je niets aan het doen bent?

Bijv. als ik in bed lig, uitgeput van de dagelijkse bezigheden, overdag vrijwel nergens last van gehad. En dan opeens:
JEUK en een branderig gevoel.
Hoe komt dat?

Dank voor het antwoord, ben heel benieuwd!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Uit onderzoek is gebleken dat het erg moeilijk is tegelijk én met jeuk of lichte pijn bezig te zijn én met iets wat afleidt.
Als je dus afgeleid wordt door andere bezigheden, voel je de jeuk even niet.

Daarnaast is het zo dat als je je eenmaal op de jeuk gaat richten, de jeuk steeds erger lijkt te worden.
Dat is ook onderzocht: als je met een vergrootglas naar een wondje op je hand kijkt, voel je meer pijn. Als je naar dat wondje kijkt met een glas dat het wondje verkleint, vermindert de pijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Onderzoekers van de University of Oxford ontdekten een truc om pijn te verzachten. In een experiment vroegen zij aan een groep proefpersonen om handbewegingen te maken. De vrijwilligers kampten allen met chronische pijn in hun gewrichten, het was dus een onaangename ervaring. Tijdens de bewegingen keken ze naar hun pijnlijke hand. Soms deden ze dit door een vergrootglas, soms door een verkleinglas, soms door een glazen plaat en soms zonder de tussenkomst van lenzen.
De resultaten waren opmerkelijk. Wanneer de proefpersonen door een vergrootglas keken, rapporteerden ze meer pijn dan normaal. Dit effect was niet alleen subjectief, maar ook objectief : de zwellingen in de vingers werden groter. Kijken door een verklein glas deden de zwelling afnemen en de pijn verminderen. Hoe kan dit?
Waarschijnlijk foppen de lenzen onze hersenen. Een vergroot beeld van een pijnlijk ledemaat doet ons brein geloven dat er een groot probleem is. De hersenen versturen extra pijnsignalen, want hier moet snel wat aan gedaan worden. Bij het zien van een verkleind beeld gebeurt het tegenovergestelde: 'Ach, denkt het brein, valt wel mee'."
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn eigen gedachtegang al bevestigd.
Eigenlijk een simpele verklaring.
Bijgevoegde onderzoeksconclusie is erg tof!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het juist komt dat je dan met niets meer bezig bent en het is typisch dat je dan bv de jeuk wel voelt.Je zou een jeukwerende zalf aan je doter kunnen vragen.
fremar