Kan een elektrische deken rugpijn veroorzaken?

Sinds dat ik een elekrische deken heb aangeschaft heb ik erg veel last van rugpijn. kan dit door de straling van de deken komen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.9K
Amadea
9 jaar geleden
Lig je er op of er onder?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erop
Amadea
9 jaar geleden
Dan kan ik me haast niet voorstellen dat het door de deken komt. Je ligt toch met als toen je die deken nog niet had op je matras. Is er toevallig net in dezelfde tijd iets veranderd aan je manier van bewegen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hé dat is vreemd, ik had vaak last van rugpijn, en is nu totaal over sinds ik een elektrische deken heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zowel het krijgen als het verdwijnen van de rugpijn is waarschijnlijk volkomen toeval en heeft niets met de deken te maken. Ik heb kiespijn sinds m'n buurman een nieuwe auto heeft. ;-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Gesp
Beterschap ! Nu maar hopen dat de buurman gauw zijn auto weer verkoopt !
Ritsuka
9 jaar geleden
de warmte zou juist je rugpijn kunnen verzachten. 'straling' is een nietszeggende term, welk type straling bedoel je? een deken geeft alleen warmte af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewiezewoze
Dank voor je goede wensen! Maar de buurman heeft gisteren z'n auto gewassen: m'n kiespijn is over.

Antwoorden (2)

Uit eigen ervaring:

De deken verwarmt lekker je rug, maar door je een keer om te draaien ontstaat een spleet tussen de dekens waardoor koude lucht (tocht) bij je rug kan komen. Omdat je rug lekker verwarmd is, is de koude lucht relatief nog eens extra koud en kan zo op de spieren slaan.

Probeer eens te voorkomen dat die spleten ontstaan door de dekens extra vast in te stoppen o.i.d.
Je stelt eigenlijk drie vragen tegelijk:
--  Kan een elektrische deken rugpijn veroorzaken?
--  Geeft een elektrische deken straling af?
--  Kan straling rugpijn veroorzaken?

Het antwoord op deze vragen is:
--  Ja.
--  Nee, maar met een kanttekening.
--  Nee.

Uitleg:

Een elektrische deken zorgt voor een andere temperatuur en voor een ander "lig-gevoel". Beide kunnen ervoor zorgen dat je op een andere manier in je bed ligt, en/of dat je je vaker of juist minder vaak omdraait. Dat kan in principe rugpijn veroorzaken. Een (te) warme deken kan zelfs invloed hebben op je matras, waardoor je niet meer goed kúnt liggen.

Ook indirect kan er invloed zijn. Bijvoorbeeld doordat je automatisch, wanneer je het 's nachts te warm hebt, met je armen en/of je benen bovenop je dekbed gaat liggen om wat af te koelen, waardoor je in een rare houding terechtkomt.

Het antwoord op je eerste vraag is dus:
Ja, een elektrische deken kan rugpijn veroorzaken.

--

Je tweede vraag is wat lastiger. Een elektrische deken geeft geen straling af. Wel kan er een (zwak) elektrisch veld rond de deken aanwezig zijn. Van zulke velden is echter nog nooit een invloed vastgesteld.

--

Je derde vraag, of straling rugpijn kan veroorzaken, is eenvoudig: nee.

Ten eerste geeft een elektrische deken sowieso geen straling af, dus is deze derde vraag al niet van toepassing.

Ten tweede: als de zwakke velden (geen straling!) die een elektrische deken afgeeft werkelijk een invloed zouden hebben die zo duidelijk merkbaar zou zijn als rugpijn, dan zouden we dat al lang hebben ontdekt - en dat is dus niet zo.

Straling veroorzaakt dus geen rugpijn, en elektrische velden ook niet.

Cryofiel
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Cryofiel
Ik denk dat met "straling" hier "warmte straling" bedoeld wordt. En een elektrisch deken straalt wel degelijk warmte uit. Sterker nog dat is de functie van het ding ! Maar, zolang de intensiteit daarvan binnen de perken blijft is er ook daarvan geen rechtstreeks gevaar te verwachten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Mijn indruk was dat vraagstelster denkt dat elektrische apparaten een gevaarlijk soort "elektrische straling" uitzenden, en dat die "straling" allerlei gezondheidsklachten zou kunnen veroorzaken. Warmtestraling komt er natuurlijk inderdaad vanaf - hoewel we erover zouden kunnen twisten of dat het doel is van zo'n deken, of dat het doel alleen maar is de temperatuur te verhogen (middels geleiding, niet middels straling). Ik stel voor dat we geen gebruik maken van deze mogelijkheid tot twisten. ;-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Met dat voorstel ben ik het eens :-)