Wat doen aarswormen exact?

Enkele mama's aan de schoolpoort... bla bla bla
Toch zouden deze lastige beestjes ook gezond zijn. Want mensen die ze regelmatig hebben in hun leven zouden minder kans op darmkanker hebben.
Dus... wat doen die beestjes?
En is het dan goed om ze niet meteen te bestrijden als ze er zijn?

3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Anders heb je hier nog een goede video… ;)
https://www.youtube.com/watch?v=KEsrHpDT9mA
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onder het motto "wel eens ergens gelezen" en niet zeker van de bron. Daarom ook als reactie en niet als antwoord: -Ze komen vaker voor in darmen die gezond zijn. (is dat zo?)
-De kans op darmkanker is o.a. te verkleinen door gezond te eten. (laten we hier even vanuit gaan) Dan zou je kunnen stellen dat de kans op gezonde darmen groter is als je aarswormen hebt en dan is de kans op darmkanker kleiner.
Maar dat komt niet perse door de wormen maar door het gezonde eten. Het zou trouwens best kunnen dat de wormen wel een positieve invloed hebben, maar daar weet ik verder niks van en daar is met bovenstaande informatie niks over te zeggen. ps. bestrijden werkt goed door dagelijks een teen rauwe knoflook te eten.
nounka
9 jaar geleden
ow t is omgekeerd,... tkx

Het beste antwoord

De aarsmade (Enterobius vermicularis) is een kleine worm (ca. 5–10 mm) die parasitair voorkomt in de darmen van de mens. Het diertje is geelwit van kleur. In 1983 is een tweede soort beschreven, de Enterobius gregorii. Dit zou echter ook slechts een vroeg stadium van de Enterobius vermicularis kunnen zijn.

De aarsmade behoort tot de rondwormen, en is in Nederland de veroorzaker van de meeste worminfecties. 60% van de kinderen en 20% van de volwassenen is met de worm besmet. Met name kinderen lopen ze nogal eens op, bijvoorbeeld in crèches of kleuterscholen. Ze zijn een typische menselijke parasiet: besmetting vindt slechts plaats van mens tot mens, en in huisdieren kunnen ze niet overleven.

Eitjes van de aarsmade
Aarsmaden bevinden zich in het onderste deel van de dikke darm en in de blinde darm (de ileocaecale regio). Ze leven ongeveer 8 weken, zijn kommavormig, en leggen hun eitjes op de huid rond de anus. Door krabben worden ze vaak verder verspreid. Buiten het lichaam kunnen de eitjes lang in leven blijven, zodat ze via onder andere speelgoed, meubels of kleding aan de vingers of in voedsel terechtkomen om iemand anders te besmetten. Ook kan men zo zichzelf opnieuw besmetten. De eitjes komen uit in de twaalfvingerige darm en de larven zakken nog verder af, en zo is de cirkel rond.

Aarsmaden komen vaak 's nachts naar buiten en veroorzaken dan jeuk rond de anus en schaamlippen. Ze kunnen ook in de ontlasting worden aangetroffen. Bij hevige infecties komen ze ook in de vagina voor, waar ze zich echter niet kunnen voortplanten. De wormpjes zijn overigens vrij onschuldig en veroorzaken hooguit jeuk en wat vage darm- en buikklachten. Wel kan de jeuk sommige mensen uit hun slaap houden, wat tot moeheid en geprikkeldheid leidt. Het krabben kan ontstekingen en een kapotte huid veroorzaken. Besmetting met Enterobius vermicularis wordt enterobiasis genoemd.

Behandeling vindt plaats door toediening van medicijnen, bijvoorbeeld mebendazol, dat zonder recept bij de apotheek of de drogist verkrijgbaar is. Goede hygiëne is uiteraard ook uit preventief oogpunt van het grootste belang. Wanneer één gezinslid de worm heeft, zal echter wel het hele gezin behandeld moeten worden om te voorkomen dat men elkaar voortdurend opnieuw besmet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Wat Dóen ze nu juist ( buiten wat jeuk veroorzaken ) ? Ze zouden minder kans op darmkanker geven... je geeft hier geen antwoord op.