Als u echt van uw hielspoor af wilt, dan is het zaak om voor de lange termijn een oplossing te zoeken en de oorzaak van hielspoor aan te pakken. De oorzaak van hielspoor is het voortdurend uitrekken van de vezelband (Plantar Fascia) door overbelasting en een verkeerd looppatroon (overpronatie). Overpronatie is het doorzakken van het voetgewelf en veroorzaakt het overmatig uitrekken van de Plantar Fascia.

Een recente studie van de American Orthopaedic Foot and Ankle Society (AOFAS) heeft aangetoond dat het dragen van een corrigerende inlegzool, gecombineerd met wat eenvoudige strekoefeningen voor 95% van patiënten met hielspoor tot aanzienlijke verlichting van hielpijn leidde.
De meeste podo- en fysiotherapeuten zijn het hier mee eens en schrijven steunzolen en oefeningen voor bij hielspoor.
fremar
9 jaar geleden
Bij mij werkte de reguliere behandeling averechts.
Ik heb me er aardig in verdiept.
Als eerste moet je er achter zien te komen welke soort hielspoor je hebt. Wanneer je nl. kalkafzetting hebt kan dit verwijderd worden, maar dit doet heel veel pijn. Ze kloppen a.h.w. de kalk los en dat is een pijnlijk proces. Nadeel hiervan is dat het weer terug kan komen.
Bij mij was het echt een peesplaat ontsteking zonder kalk afzetting aan beide voeten. Dat werd met een echo bekeken omdat het niet altijd op een röntgenfoto te zien is.
De oefeningen van de fysiotherapeut hielpen niet. Sterker: ik kreeg alleen maar meer klachten en kon niet meer slapen van de pijn. Pijnstillers hadden geen effect. Cooling gel wel, maar dat had weer wintertenen tot gevolg (midden in de zomer).
Op internet kwam ik oefeningen tegen die wat verlichting gaven. Het "pointen en spitzen" wat ballet dansers doen hielp in eerste instantie wel, maar was niet afdoende.
Schoenen met gelzolen (shockabsorber) liepen beter dan gewone. Ook de podoloog bracht extra verend materiaal aan in de steunzolen en ik moest mijn schoenveters op een ander punt op de wreef vastmaken.
Maar het echte medicijn was medische lasertherapie. Gegeven door een arts. Het is een apparaatje ter grote van een ouderwetse philishave wat op de hak wordt gehouden. Het is volkomen pijnloos en ik had 7 behandelingen nodig. Het werd vergoed door de verzekeraar uit de alternatieve pot.
Ik kon 4 maanden niet werken.
Na 8 jaar hielspoor klachten ben ik al anderhalf jaar klachten vrij.
Ik mag alleen nooit meer hardlopen en bergbeklimmen. Nou ja. Dan maar op de fiets en wandelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behandel hangt af van het soort hielspoor dat je hebt. Als een hielspoor hebt in de vorm van een puntige uitwas van het bot, wat ook veel voorkomt, dan is maakte ik voor patiënten wel een zacht pelot in de schoen onder de hiel met een uitsparing voor het hielspoor. Dan leg je hem nml drukvrij zodat je minder pijn hebt met lopen. Je kunt het ook operatief laten verwijderen maar het nadeel daarvan is dat door te opereren de chirurg het botvlies en bot beschadigt waardoor je a h w een wondreparatie krijgt die weer aanleiding tot woekering geeft. Dan komt het weer terug en kom je in een vicieuze cirkel terecht. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan ook met Schock-wave gehandeld worden., Vaak helpt dat maar niet altid. Het is het proberen waard.

Gonna
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Leg eens uit wat dat inhoudt?
gonna
9 jaar geleden
Alsjeblieft zeg ik er altijd bij. Dat is een apparaat die ze ook voor nierstenen gebruiken in het ziekenhuis. Er zijn genoeg fysiotherapeuten die zo'n apparaat hebben. Het helpt vooral bij peesontstekingen om nieuwe cellen aan te maken. Het helpt ook bij slijmbeursontstekingen. Ik was er met mijn knie na drie keer al vanaf. vr gr Gonna