Waarom krijg ik zo snel kramp in mijn kuiten bij zwemmen in koud water?

Ik heb dit probleem nu 2x gehad. 1x in buitenwater, op het moment dat ik er in sprong schoot er gelijk kramp in mijn kuiten.
En afgelopen week tijdens het zwemmen in een wedstrijdbad, dus ook wat frisser water. Binnen 5 minuten ook kramp in de kuiten.

Het trekt wel snel weer weg, maar ik vind het toch aardig vervelend. Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?

Ritsuka
9 jaar geleden
11K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik gok er op dat het met de bloedtoevoer naar je spieren te maken heeft. Maar het fijne weet ik er ook niet van.
Goeie vraag, wat mij betreft !
Ritsuka
9 jaar geleden
dat zou op zich wel kunnen, ik heb ook snel last van koude vingers en tenen. Laatste jaren gelukkig wel minder, omdat ik meer eet en meer beweeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe is het inmiddels met je isolatielaagje ? Een spier die heel snel koud wordt, heeft inderdaad de neiging snel in een kramp te schieten, en de benen zijn in de regel niet het meest met vet bedekte deel van het lichaam. Een geleidelijke overgang lijkt me dan het best, maar is in het zwembad wellicht wat lastig te realiseren....
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe bedoel je met isolatielaagje? wat mijn vetpercentage is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hoef ik niet precies te weten hoor, maar als je spieren nog vlak onder je huid liggen, zullen ze vermoedelijk eerder afkoelen. Dat kun je natuurlijk zelf het beste beoordelen.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik heb niet echt veel isolatie denk ik, wel op de bovenbenen, billen en buik, maar voor de rest kun je wel redelijk de spieren zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Magnesium rijk voedsel eten schijnt een positieve invloed daarop te hebben , eet vaak kersen . :)? Drink goed , doe een goede actieve warming up . Blijft het aanhouden raadpleeg je arts .
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik ken het verschijnsel ook. Ik zwem regelmatig in buitenwater, dat kan van april tot oktober - maar aan het begin en eind van het zwemseizoen moet ik bedacht zijn op kuitkramp. Die kan ook wel eens aan het einde van een zwemtochtje optreden, dat hoeft dus niet al heel snel te gebeuren. Als ik kuitkramp krijg, moet ik die er heel snel uittrekken, anders wordt mijn kuitspier één grote harde bol die enorm pijnlijk is, en dan kan ik niet meer zwemmen - wat niet aan te raden is in koud water. Soms trek ik bij elke zwemslag de mogelijk beginnende kramp er even uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Magnesium is inderdaad een goede tip, maar geen wondermiddel. Warming up klinkt ook als een goed plan. Ik ken het verschijnsel zelf ook hoor ; zelfs bij mij zit in de onderbenen relatief weinig vet, en dat betekent nu eenmaal vatbaar voor kou.
Erna55
9 jaar geleden
Ik kan me aansluiten bij de tip: zorg bij koud water dat je een goede warming up doet.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik zal eens kijken voor een betere warming up te doen de volgende keer. tips hiervoor? ik heb wel een magnesium supplement dat ik af en toe gebruik als ik hard gesport heb op een dag, ga eens kijken wat ik via voeding binnen krijg. En flesje drinken meenemen volgende keer als ik ga zwemmen :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ginko biloba schijnt een positief effect op de doorbloeding te hebben.
Ritsuka
9 jaar geleden
kan ik ook eens uitzoeken, bedankt

Het beste antwoord

Kramp is het plotseling samentrekken van de spier en dat gebeurt zo heftig dat het pijn doet.
Bij overbelasting van een spier schiet de doorbloeding van een spier tekort. D.w.z. dat er te weinig zuurstof wordt aangevoerd en te weinig afvalstoffen worden afgevoerd.
Er ontstaat daardoor melkzuur (lactaat) dat bij een bepaalde hoeveelheid in het bloed een gevoel van vermoeidheid en spierpijn geeft. De spier "verzuurt", omdat voor het verbranden (dus wegwerken) van melkzuur onvoldoende zuurstof aanwezig is.

Kramp in een spier betekent, dat zich na een zware inspanning een enorme hoeveelheid melkzuur heeft opgehoopt. Dat leidt tot een plotseling samentrekken en verstijven van de spier.
Dit kan erg pijnlijk zijn, zoals u ongetwijfeld weet.

Ter voorkoming van kramp is het aan te raden:
Niet in te koud water te zwemmen. Koud water bevordert het onstaan van kramp. Meestal treedt spierkramp op in kuit, voet of tenen.
Regelmatig water drinken bij zware inspanning.
Niet te hard van stapel te lopen, of te zwaar (+ boven het streefhartslaggebied) in te spannen. De vraag naar zuurstof is dan groter dan de aanvoer en er ontstaat melkzuur.
Elk zwem-oefenprogramma beginnen met een rustige warming-up.
In het begin is de hoeveelheid zuurstof in de spier ontoereikend en de aanvoer nog onvoldoende. Er ontstaat melkzuur.
Elk zwem-oefenprogramma niet te abrupt beeindigen.
Het doel van een z.g.n. cooling down is een geleidelijke afbouw van lichamelijke activiteiten. Hierdoor verloopt de verwijdering van de afvalstoffen beter en sneller en wordt spierstijfheid voorkomen.
Kortom: lichte spieractiviteit voor en na een aquasport-inspanning is belangrijk.
fremar
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
heb je ook een voorbeeld van een goede warming up en cooling down voor zwemmen?
fremar
9 jaar geleden
http://www.lansingh.nl/wedstrijd/informatie/trainen/
fremar
9 jaar geleden
http://www.ijsselmeerhuizen.nl/index.php/nieuws-mainmenu-2/1.html
Ritsuka
9 jaar geleden
bedankt voor de info, zal ik vanavond eens doorlezen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mijn zoon heeft dit ook gehad bij hem kwam het door de medicijnen die hij gebruikt ik weet niet of je medicijnen gebruikt maar misschien kan je dan de bij sluiter inzien
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik gebruik alleen de anticonceptiepil