waarom heb ik opeens weer erg last van mn heup, 4 jaar na kneuzing?

4 jaar geleden ben ik van een paard gevallen en heb daarbij mn heup best wel gekneusd. had er heel af en toe nog beetje last van, maar nauwelijks. Nu sinds paar dagen bij somminge bewegingen doet t opeens erg zeer, bijna hetzelfde als toen bij de kneuzing (wel iets minder). Wat is dit en hoe komt het?
(ik weet dat de vraag hier stellen geen vervanging is van een diagnose van een dokter, ben gewoon benieuwd of iemand dit herkent of weet hoe het kan.)

2.1K

Het beste antwoord

Dat kan echt allerlei oorzaken hebben: soms ga je onbewust een ooit geblesseerd lichaamsdeel anders belasten, en dat kan dan ook later nog voor klachten zorgen. Het zou ook kunnen dat er toch iets beschadigd is geraakt met die val: bepaalde letsels kunnen de kans op slijtage van het kraakbeen vergroten en zorgen daardoor juist op de lange termijn voor meer klachten. En het is natuurlijk ook nog mogelijk dat je klachten van dit moment helemaal niets te maken hebben met je eerdere letsel.

Niet zelden zorgt een blessure van een gewricht ervoor dat het gewricht ook in de toekomst wat kwetsbaarder blijft. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een enkel verwikt: de banden van de enkel rekken daarvoor wat uit, zodat de kans groter wordt dat hij of zij in de toekomst opnieuw diezelfde enkel zal verzwikken. Dat kan ook gebeuren als iemand eigenlijk geen klachten meer had van het eerdere letsel. Nu weten wij natuurlijk niet wat je precies voor letsel had aan je heup. Misschien weet je dat zelf ook wel niet: bij veel letsels wacht je gewoon af, en als de klachten na een tijdje minder worden dan pak je je oude activiteiten weer op. Toch zou het kunnen dat er zoiets aan de hand is bij jou, waardoor je nu weer klachten hebt. Pijn bij bepaalde bewegingen zou in combinatie met je eerdere val kunnen wijzen op een labrumscheurtje (dat geeft vaak vooral pijn bij draaibewegingen of diep buigen van de heup) maar het zou ook zoiets simpels als een overbelaste spier kunnen zijn, of nog heel iets anders natuurlijk.

Als dit echt langer aanhoudt of de pijn is zeer hevig, zou ik je adviseren om naar je huisarts te gaan. Die kan beoordelen hoe waarschijnlijk het is dat door die eerdere val schade is ontstaan en wat dan de juiste vervolgstappen zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk is er na die val toch iets fout gegaan,een barstje of zo en met de jaren is daar dan bv kalkvorming rond onstaan,dit hinderd nu het goed functioneren van het gewricht en geeft pijn.dit is maar een van de mogelijkheden de echte oorzaak is werk voor een dokter die ev foto's kan laten nemen.
fremar