Wat doe ik aan hoofdpijn door menstruatie? ( al veel geprobeerd)

De volgende pijnstillers heb ik al geprobeerd en gaven niets.
Aleve, advil, ibuprofen, saridon, aspirine, paracetamol en GLA
Het komt elke maand een week lang terug, en ik zou hier graag vanaf zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
meer koolhydraten eten hielp bij mij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zou ik nou nooit bij op zijn gekomen. Ik probeer wel meer te drinken, maar dan zal ik dat ook eens proberen.
Ben je daar toevallig achter gekomen?
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, ik ging mijn eetschema aanpassen, ik ben meer gaan eten en meer bewegen, en naar verhouding meer koolhydraten gaan eten.
Toen kwam ik er ineens achter dat ik bijna geen menstruatiepijn meer heb, alleen 1 avondje buikpijn voordat het begint
tinus1969
9 jaar geleden
@Ritsuka: Meer brood?Of meer andere koolhydraten? Menstruaatieklachten gaan soms over door meer vitamine B, vooral vitamine B6 en foliumzuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Water drinken, laat de koffie, thee en cola staan. Tijdens de menstruatie is je vochthuishouding wisselend.
Ritsuka
9 jaar geleden
Meer van alles gaan eten. Niet echt meer brood, misschien 1 plakje meer ofzo (5 totaal op een dag).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik eet over het algemeen weinig brood alleen morgens.
maar wel voldoende andere koolhydraten.
Bijvoorbeeld een pannekoek gemaakt van 1 ei, 1 banaan, kaneel en 4 flinke scheppen havermout.
Ik zit nooit stil en sport 2x per week
Sinds ik gezonder eet is mijn menstruatie wel veel minder geworden maar mijn hoofdpijn is gebleven.
Cola, en koffie lust ik niet, maar ik drink wel veel groene thee.
En ik slik altijd een viamine b complex (en extra ijzer in deze periode)
Bedankt voor jullie antwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo te lezen ben je al heel goed bezig.

Antwoorden (3)

pil door slikken zo dat je niet ongesteld word en dan hoopelijk ook geen hoofd pijn.
ik slik pil ook door omdat heel veel klachten van menstruatie had, door slikken kan geen kwaat volgens mijn huis arts en ik word nu 1x in half jaar, dan breekt het toch door en moet je even ongesteld zijn, maar dan zijn de klachten bijna allemaal weg vergeleken toen ik elke maand werd.
daar naast is ook wel heerlijk niet meer dat gedoe elke maand te hebben.
kun beste wel nog even met je huis art bespreken, want ik weet niet hoe oud je bent en of je veder nog wat mankeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben inmiddels 40 jaar, en gebruik al 12 jaar geen pil meer.
de huisarts raadde ivm de vele puistjes in deze periode ook een pil aan, maar omdat er zoveel slechte verhalen zijn over de pil neem ik die liever niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt ik slik het ook tegen puisje, pijn, humeur, enz.
ik was ook eerst bang door de verhalen maar ik kon ook zo niet door gaan,niks werkte dus ben ik het toch gaan proberen en ik ben echt zo blij met resultaat en snap niks van de boe verhalen omdat het voor mij zoveel voordeel heeft.
ik blijf door slikken.
ik hoop dat je nog een goeie tip krijgt, anders mischien toch over wegen het te proberen?
mischien ook idee de slechte verhalen met huisarts te bespreken, meeste verhalen zijn niet eens waar.
kun je altijd nog kijken of je wilt.
hoop dat je snel van af bent, weet hoe beroert je er van kan voelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook jaren de pil (microgynon) zonder stopweek geslikt, en dat werkt perfect. Geen bloedverlies, geen rothumeur, geen lichamelijke klachten. Je lichaam is ook niet gebouwd om iedere maand ongesteld te worden: in de oertijd werd je snel weer zwanger, en was je op je 30e dood.
Oké, je hebt paracetamol en NSAID's gebruikt; heb je wel de juiste/ voldoende doseringen gebruikt?
Tegen hoofdpijn kan je nog het beste paracetamol nemen; hoofdpijn reageert daar doorgaans goed op en het heeft weinig bijwerkingen. De minimale dosering is dan 3-4 maal daags 1000mg (=2tabletten). Als dat onvoldoende werkt kan je er ibuprofen bijnemen; minimaal 3maal daags 400mg.

Als dit nog onvoldoende werkt kan je overwegen om een keer een dag of 3 voordat je menstruatie begint te starten met het nemen van zowel de paracetamol als de ibuprofen. Dit heeft als voordeel dat je alvast een spiegel in je bloed hebt waardoor de hoofdpijn minder makkelijk opkomt; voorkomen dat pijn ontstaat is effectiever dan onderdrukken van pijn. Bovendien wordt je cyclus onderdrukt door het prostaglandine-remmende effect van de ibuprofen.

Werkt dat nog niet dan zou je eens kunnen kijken of het niet om migraine gaat (gonzende pijn, eenzijdig, intolerantie voor licht en geluid, aura, vlekken zien) . In dat geval kunnen antimigraine middelen (sumatriptan, sommig, evt betablokkers) helpen.

Als dat nog niet helpt of geen optie is, dan zul je je cyclus moeten remmen. Daarvoor zou je bijvoorbeeld de pil kunnen gaan slikken; ik begrijp dat je dat liever niet wil. Een hormoinspiraal of de prikpil (of implanon, vaginale ring) onderdrukken de cyclus ook; zouden dat opties zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoofdpijn of migraine rondom de menstruatie is een veel voorkomende klacht. Het heeft te maken met veranderingen in hormoonspiegels, die in deze periode het sterkst zijn. De meest effectieve behandeling is het slikken van hormonen, zoals bijvoorbeeld de anticonceptiepil. Wanneer je dit liever niet wilt zijn er nog andere mogelijkheden. Ten eerste zou je kunnen beginnen met het slikken van pijnstillers, zoals ibuprofen of naproxen twee tot drie dagen voor je menstruatie. Je gebruikt ze dan niet als pijnstiller, maar preventief. Dit wil nog wel eens voorkomen dat de hoofdpijn ontstaat. Wanneer de hoofdpijn van een migraine achtige aard is (gaat vaak gepaard met misselijkheid en/of braken en overgevoeligheid voor licht of geluid), kun je ook preventief specifieke migrainemedicijnen, de zogenaamde triptanen, gebruiken. Deze moeten worden voorgeschreven door de huisarts.