kan het carpale tunnel syndroom ook voorkomen bij kinderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
lijkt me wel. Als zij ook te veel computeren en steeds dezelfde beweging maken met hun pols.

Antwoorden (2)

Dit komt het meeste voor bij personen tussen de 40 en 60 jaar. Bij kinderen komt het ook voor, maar dat is zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het carpale tunnel syndroom (CTS) wordt veroorzaakt door beknelling van de middelste handzenuw, ten gevolge van zwelling van de omliggende spierpezen in de hand. Dit kan het gevolg zijn van veelvuldige en herhaaldelijke bewegingen van de hand. Zwangerschap, overgewicht en suikerziekte zijn bekende risicofactoren voor het ontwikkelen van het carpale tunnel syndroom. Ook kunnen de klachten aan het begin van de overgang optreden. Mensen die drugs gebruiken, roken, overgewicht hebben, of veel caffeïne binnen krijgen (grote koffiedrinkers) hebben meer kans het te krijgen. Werken achter een bureau of achter een kassa kan zeer belastend zijn en een mogelijke oorzaak. Veelvuldig achter de computer zitten in een verkeerde houding met je arm en hand ten opzichte van de muis is hier een voorbeeld van. De pols ligt dan voortdurend in dezelfde, niet optimale, houding.

Ongeveer 1 op de 100 mensen krijgt in zijn/haar leven te maken met CTS. Meestal in de leeftijd tussen 40 en 50 jaar, maar het kan op elke leeftijd ontstaan. Dus ja, het is ook mogelijk dat een kind het krijgt. Maar dan is de oorzaak waarschijnlijk een kneuzing, breukje of stressfractuur die zorgt voor een flinke zwelling in de zenuwtunnel waardoor de klachten ontstaan.
Amadea