Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

scherpe pijn bij al zeer lichte aanraking, hoe kan dat?

Linker been en voet is grotendeels verlamd geraakt na een CVA.
Dit is nu kleine 4 maanden geleden en gaandeweg merk ik dat vooral ook milde en zachte aanrakingen ineens flink pijnlijk kunnen zijn (zoals bv een kopjes gevende kat)
Voelt alsof er dan reeks naaldjes in geprikt worden of dat iemand "met een stanleymes mij bewerkt ;)
Pedicure- behandeling onlangs hier was bijna niet vol te houden...
Linker onderbeen en voet zijn na operatie eerder ook bekend met P.T.D. en de pijn van nu lijkt er wel op, maar is NET anders ;)

Is dit normaal of bekend na een CVA en wat kan nog helpen tegen deze soort pijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zoals anderen al aangeven klinkt dit als neuropatische pijn, naar alle waarschijnlijkheid het gevolg van je CVA. Het kan goed dat die pijn lijkt op die van posttraumatische dystrofie (PD) omdat de pijn van PD ook een type zenuwpijn is. Maar in dit geval heeft de pijn een centrale oorzaak en er zal dus ook niets te zien zijn aan het been. Het wordt dan ook wel omschreven als central post stroke pain (CPSP). Allodynie (vaak ernstige pijn bij een normaal gesproken niet-pijnlijke stimulus zoals aanraking, temperatuurwisseling, windvlaag of onderdompeling in water van het lichaamsdeel) is daar een uiting van. Er zijn specifieke middelen tegen zenuwpijn (vooral neuroleptica en bepaalde anti-depressiva) waarbij het ene middel effectiever is bij centrale pijn dan het andere. Als je uitsluitend pijn hebt bij bepaalde handelingen of activiteiten, zou je eventueel ook in overleg met je arts kunnen kiezen voor een snelwerkend opiaat dat je neemt voorafgaand aan die momenten, zoals een behandeling door de pedicure. Opiaten zijn overigens bij dit type pijn maar wisselend effectief, maar het is natuurlijk het proberen waard. Overleg met je neuroloog of revalidatiearts, eventueel kan die doorverwijzen naar de pijnpoli. Het blokkeren of verdoven van zenuwen is helaas niet zinvol vanwege de centrale oorsprong van de pijn, maar medicamenteuze opties zijn er zeker wel. Daarnaast is ontspanning en het mijden van stress belangrijk, het is beschreven dat dit ook centrale pijn vermindert. Voor zover ik weet zijn er geen of weinig studies gedaan naar de effecten van spiegeltherapie op dit soort pijn. Ergens verwonderlijk, want naast de aangetoonde effecten bij fantoompijn en de pijn van posttraumatische dystrofie, is ook bekend dat spiegeltherapie kan helpen bij het functieherstel van de aangedane zijde na een CVA. De pijncomponent is hier blijkbaar nog niet in meegenomen. Maar het feit dat er geen studies naar zijn gedaan, wil nog niet zeggen dat het in individuele gevallen niet kan werken. Om eerlijk te zijn is dat wat ik zou proberen als ik zelf deze klacht had: een lange spiegel tussen m'n benen plaatsen waarbij ik in dit geval zowel recht voor me als in de spiegel m'n rechterbeen zag, en verschillende prikkels rechts toedienen zodat het lijkt alsof het linkerbeen deze zelfde prikkel zonder pijn ervaart. Ik weet niet of dit bij pijn van centrale oorsprong zal werken, maar omdat de therapie zo eenvoudig is en het niets kost, zou ik het zeker proberen.

Dit klinkt als zenuwpijnen. (Na een CVA kan dit ontstaan. Het heet dan: allodynie) Ga hiermee naar uw arts. Succes en sterkte!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100