Is een gesprongen adertje in het oog altijd onschuldig?

Ik heb de hele week al een pijnlijk gevoel in mijn ene oog,ook hoofdpijn,en ik ben veel duizelig.
Vannacht werd ik zelfs wakker omdat dat oog echt veel pijn deed,en vanmorgen zag ik dat het oogwit nu helemaal bloedrood is.
Ziet er echt eng uit.
Gesprongen adertje wordt er tegen me gezegd,niet erg,gaat wel weer weg.
Maar ik lees dat het meestal bij ouderen voorkomt,niks over jonge mensen die dat zomaar krijgen.
En dan heb ik ook die klachten gehad,ik was vandaag ook misselijk en duizelig weer.
Hopelijk kan iemand me gerust stellen,of zou ik maandag toch de dokter moeten bellen?
Ik weet het echt niet.
Het oog doet trouwens geen pijn meer nu.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
77.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
ik heb het ook wel vaak gehad hoor, paar jaar terug. Maar toen ging ik nachten doorhalen, gewoon slaapgebrek dus.
Ritsuka
9 jaar geleden
zo heb ik het vaker gezien bij bijvoorbeeld mensen bij mij op school, allemaal gesprongen adertjes door stress/slaapgebrek.
Ivana
9 jaar geleden
Met ogen moet je niet spotten, of je nou jong bent of oud.
Vooral de combinatie van duizeligheid, hoofdpijn en een gesprongen adertje/rood oog. Vraag je huisarts om een verwijsbrief voor de oogarts en als hij denkt dat het echt niet deugt kan hij voorrang bij de oogarts vragen.
Ik zeg dit niet om je bang te maken, maar als het slecht nieuws is moet je altijd vroeg erbij zijn.
Wij hebben hier nare ervaringen met deze combinatie van symptomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een ader is meestal onschuldig maar als u toch denkt dat er meer aan de hand is zou u beter naar een oogarts of een dokter gaan. Zij zullen u verder helpen. Het is beter je voorzorgen nemen dat dat er ergere dingen gebeuren met uw ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ik ga toch maar naar de huisarts maandag,ik wil toch wel echt zeker zijn nu.
Bedankt voor jullie reacties.
Ivana
9 jaar geleden
Leg dan niet alleen de nadruk op dat gesprongen adertje, maar vooral op de combinatie met duizeligheid en hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat ga ik zeker doen Ivana.
Bedankt voor je reactie weer.

Het beste antwoord

Nee, onschuldig is het niet altijd. Ik wil je ook adviseren met de bijkomende klachten die je hebt, de huisarts een bezoekje te brengen.
Op het wit van je oog zit een slijmvlies dat net als andere slijmvliezen in je lichaam ontstoken kan raken. Dan zetten de dunne bloedvaatjes erin op, en gaat je oog rood zien. Ook onder je oogslijmvlies kan er iets mislopen: krijg je daar een bloeding, dan wordt je oog helemaal of gedeeltelijk rood en heb je een zogenaamde subconjunctivale bloeding. Zo'n bloeding kan bijvoorbeeld ontstaan als je een steentje of een zandkorrel in je oog krijgt of flink hebt moeten hoesten (of persen). Ook al zien ze er misschien wat schrikbarend uit, zo'n bloedinkjes zijn relatief onschuldig en verdwijnen doorgaans vanzelf. Gaat je oog heel plots heel rood zien, en krijg je erge pijn, dan kan er sprake zijn van een acuut glaucoom. Deze vorm van glaucoom krijg je als de druk in je oogbol pijlsnel oploopt en de afloop van het inwendige oogvocht blokkeert. Laat je dan onmiddellijk behandelen, want acuut glaucoom kan leiden tot blindheid.

Zo los je het op:
'Gesprongen adertjes' krijg je meestal door ontstekingen, en die kan je moeilijk voorkomen. Meestal verdwijnen de adertjes vanzelf na een paar dagen. Heb je er vaak last van of zijn ze na 14 dagen nog niet verdwenen, consulteer dan zeker een oogarts. Mogelijk kamp je met bloedstollingsproblemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Crea.
Ik ga maandag wel de huisarts bellen want ik lees vanalles over gesprongen adertjes maar niet over allerlei klachten erbij.
Ik heb wel vaker klachten met dat oog,ik ga er scheel mee kijken als ik moe ben en er was ook al iets mis met de oogdruk een tijdje geleden.
Ik was 11 toen ik er voor het eerst mee naar de oogarts moest,maar zoiets als dit heb ik nog niet eerder gehad.
Hopelijk valt het mee,ik maak me toch wel zorgen nu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterkte, waarschijnlijk valt het mee, maar je kunt niet voorzichtig zijn met je ogen, je hebt er maar 2, wees er zuinig op.
Als je iets mankeert, dan is het niet verstandig om te gaan zoeken op internet, om uit te vinden wat het zou kunnen zijn, dat levert onnodig stress op. Ga met dit soort klachten naar je huisarts, die zit ervoor.
Schrijf al je klachten op, zodat je niets vergeet te melden aan je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea een dikke plus(vreemd dat ik de enige ben?)
@Laurena,wat zei je huisarts en/of heeft deze je doorverwezen naar de oogarts?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt vlindertje :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Alsnog een +!