Wat is toch dat stukje dat in mijn keel blijft hangen nadat ik overgegeven heb?

Sorry voor de misschien wat onsmakelijke vraag, maar aangezien ik recent buikgriep gehad heb viel het me ineens op dat ik na het overgeven een soort brokje / stukje in mijn keel voel zitten. Meestal verdwijnt dit weer nadat ik aansluitend een slokje water gedronken heb. Heeft iemand enig idee wat dit is of waar het door veroorzaakt wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

Tonsil stones of eigenlijk amandel-steentjes. Een brokje talg oid dat zich achter de amandelen op hoopt en voelt als een brokje. Het geen weer op z'n plek zitten of je slikt het in. Je ziet het waarschijnlijk achter in je keel als wit stukje. Is niet schadelijk maar wel hinderlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk eerder dat het je huis is. Dat is een "zakvormig" stukje aan de achterkant van je verhemelte. Het is bedoeld om je neusholte af te sluiten als je slikt en werkt mee met het vormen van geluid als je praat.

Normaal hangt dat achter je tong naar beneden maar als je hebt overgegeven dan kan dat iets naar voren liggen en dan op de achterkant van je tong rusten. Dat geeft dat rare gevoel. Met een slokje water wordt het automatisch weer de goede kant opgedrukt en hangt het weer op de juiste plaats.

Als je ziek bent dan kan de huig wat opgezwollen zijn en ook standaard tegen de tong rusten. Dat geeft het gevoel dat je keel dicht zit of het gevoel dat je continu moet overgeven.

Je kunt het voelen als je je vinger achter in je mond houdt. Als je een braakreflex wil oproepen dat kun je dat door de huig te prikkelen (je vinger in de keel steken).

Toegevoegd na 20 seconden:
Huis = huig