Kun je beïnvloeden dat niet steeds hetzelfde orgaan wordt verstoord als lichamelijke reactie op (vrij zware) stress/spanningen/negatief denken?

Zoals vrij algemeen bekend zijn vaak maag/darmen het "slachtoffer", ook bij mij. Dit is vrij ernstig, dus als de stress soms onvermijdelijk is dan zijn hopelijk wel de gevolgen te verminderen of beïnvloedbaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Je zou kunnen proberen of yoga helpt.
Antoni
9 jaar geleden
Wil je liever hoofdpijn dan buikpijn? Het lijkt mij verstandiger om actief de stress, de spanningen, het negatief denken te verminderen of te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yoga is misschien wel een goede tip.
Stress vermijden is al vermeld in de vraagstelling; dit is soms helaas niet mogelijk, anders zou deze vraag niet eens nodig zijn.
Antoni
9 jaar geleden
Je schrijft wel "soms", maar blijkbaar komt het toch zo vaak voor, dat je het noodzakelijk vindt om er hier een vraag over te stellen. Dan lijkt het mij toch goed om na te gaan hoe de stress vaker te voorkomen is! Probeer hele andere oplossingen te bedenken dan waar je tot nu toe aan hebt gedacht!
Ritsuka
9 jaar geleden
Nee, je kunt dit niet sturen. Probeer eerder te werken aan de oorzaak van stress, regelmatig veel stress is niet goed voor je lijf, vooral voor je hart. Kan mij niet voorstellen dat het altijd onvermijdelijk is. Dan moet je eens goed naar je dagelijkse ritme gaan kijken, dan wil je te veel.
Cryofiel
9 jaar geleden
Beste oplossing: de oorzaak van de stress weghalen. Tweede mogelijkheid: minder "moeten". Als je van jezelf iets dat stress geeft niet meer perse "moet" doen, verminder je de hoeveelheid stress. Derde mogelijkheid: jouw reactie op de gebeurtenissen (ik schrijf express geen 'stress') veranderen, zodat je dezelfde gebeurtenissen nu als gebeurtenis ziet, niet als stressor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stress ontstaat doordat jij niet weet hoe je om moet gaan met een bepaalde gebeurtenis.
Dus jij bent verantwoordelijk voor jou eigen stress ervaring.
Maak je zelf weerbaarder tegen stress, dan heb je ook minder last van de gevolgen.
Ivana
9 jaar geleden
Ieder mens heeft een zwakke plek. Je kunt niet zeggen: liever hoofdpijn. Dus zal het altijd die plaats zijn waar je last van hebt. Inderdaad is stress niet altijd te vermijden. Tijdsdruk kan een grote boosdoener zijn, te veel werk wat onvermijdelijk is, valt ook niet altijd te corrigeren. Het ligt niet altijd aan de persoon die stress ervaart. Makkelijk gezegd dat je jezelf moet veranderen. Ik kan me genoeg situatie voor de geest halen waarin stress onvermijdelijk was en ik het zelf niet kon vermijden.
gonna
9 jaar geleden
Er zijn situaties, waarbij je stress onmogelijk kunt vermijden. Situaties waar je geen enkele macht over hebt. Het is dan zaak de zwakke plekken (bij jou maag en darmen zoveel mogelijk te ontzien) Bij mij uitte stress zich bij de darmen met aanhoudende diaree. Bij toeval kwam ik erachter door geen brood meer te eten, maar havermout in zelfgemaakte melkkefir de darmen rustig bleven. Ook merkte ik dat ik geen moeite meer had met gewichtsbeheersing. Ik vermoed dat door de stress bij mij een lichte allergie voor gluten is ontstaan. Het is niet zo dat ik geen gluten meer kan verdragen, maar kennelijk zit er in brood toch net iets teveel. Het is even wennen aan de havermout, maar ik vind het nu zo gewoon dat ik brood niet eens mis. Heel af en toe neem ik nog een speltbroodje, maar echt missen doe ik het niet. Misschien als je heel erg let op je voeding (en zeker bij stress) dat je er toch nog enige macht op hebt. Strress is volgens mij het slechtste voor het lichaam wat er is. Dan is het helemaal zaak zoveel mogelijk de beste voeding binnen te krijgen. (en wat meer slapen dan anders) Veel vezels (groenten) en veel fruit. Ik eet vier stuks fruit per dag en maak ook groene smooties Bij mij werkt het in ieder geval tegen de stress.
Hopelijk heb je hier iets aan. vr gr Gonna

Antwoorden (1)

Ik geloof het niet. Stress is een overbelasting van ons neuraal systeem. Het onderdeel dat het zwakste is gaat klachten geven. Dit is individueel afhankelijk. Ook is er een erfelijke factor in het spel. Wat je eraan kan doen is, ermee leren omgaan.
Bv. relaxatietechnieken, yoga, ontspanning door te sporten, wandelen fietsen,.....
Bij ernstige klachten ga je best naar de huisarts die kan je best verder helpen.
Probeer de stressfactoren te identificeren en ze zoveel mogelijk te mijden.